Vorige week ging ik op pad met de vernieuwde Toyota bZ4X (BEV) in de omgeving van Málaga. Een zonnige setting met lekker veel variatie: strakke snelwegen, kronkelende kustwegen en zelfs een offroad-circuit (waar de AWD-variant los kon). Ideale omstandigheden om te checken hoe deze update zich in de praktijk vertaalt naar design en rijgedrag.
Op het eerste oog is de nieuwe bZ4X geen uitgesproken avontuurlijke auto. Het ontwerp is wat hoekig, maar gelukkig nergens lomp. De vernieuwde hammerhead-neus geeft hem een wat frisser gezicht en een eigen karakter. In dat lijnenspel zorgen de ronde wielkasten voor een stevige, evenwichtige uitstraling. Al met al is het geen drastische metamorfose, eerder een update die gewoon logisch voelt.
Ruimte en rust
Van buiten compact en van binnen verrassend ruim. De cockpit is overzichtelijk en voelt functioneel. Achter het stuur valt op dat het display best ver weg staat, bijna tegen de voorruit. Zeker omdat het 14-inch touchscreen daardoor flink naar voren komt. Het is even wennen, maar het geeft wel een ruimtelijk gevoel. Dit alles doet niets af aan de bereikbaarheid en intuïtieve. Alles voelt heel logisch aan, wel zo lekker als je de focus op het rijden wilt leggen.
Ook het materiaalgebruik is degelijk en nuchter, en past heel goed bij dit model. Achterin zit ik met 1.90 m echt comfortabel, mede dankzij de vlakke vloer. Er is genoeg plek voor benen en hoofd. De bagageruimte van 452 liter is meer dan voldoende om met vier volwassenen op pad te gaan. Je kan koffers en weekendtassen prima kwijt. Vergeet dan niet de laadkabel bereikbaar te houden. Die ligt logischerwijs onder de dubbele vloer.

Offroad plezier
Tja, en hoe rijdt het dan. Op asfalt voelt de bZ4X licht en stabiel tegelijk. Hij stuurt strakker dan je op basis van zijn formaat zou denken, zowel op snelwegtempo als op bergweggetjes. Het onderstel en de demping zijn best subtiel, waardoor je soepel door de bochten stuurt. Offroad laat hij een andere kant zien. Dit mocht alleen met de AWD-versie natuurlijk. Het was echt fun om daarmee te klimmen en te dalen. Daarmee heeft de bZ4X geen enkele moeite. Als het wat steiler wordt, kun je de hulp van de X-mode inschakelen. Grip is er sowieso genoeg, ook op rul gravel. Ik ging met veel vertrouwen en plezier van de gebaande paden.

Het elektrische vermogen voldoet zeker aan de verwachtingen. Door de update heb je meer energie-inhoud, meer vermogen en een betere laadefficiëntie. Ook met de kleinere batterij (57,7 kWh) kom je lekker vlot in beweging en haal je een bereik van dik 400 km (444 WLTP). Wil je meer power en bereik? Dan stap je over op de 73,1 kWh versie die als voorwielaandrijving of als AWD beschikbaar is. Over laden hoef je je geen zorgen te maken. Aan de reguliere laadpaal en de snellader (tot 150 kW) ben je snel weer op pad.

Vol zelfvertrouwen
Toyota heeft duidelijk vertrouwen in de capaciteit en duurzaamheid van dit model. Ze garanderen dat de accu na 10 jaar of een miljoen kilometer minstens 70% capaciteit overhoudt. Dan moet je natuurlijk wel netjes je onderhoudsbeurten en checks doen. In combinatie met een vanafprijs van €39.995 is dat gewoon een goeie deal.
Voor de Toyota bZ4X geldt: what you see is what you get. Hij is in balans: comfortabel, ruim en zeker op de weg en daarbuiten. Geen opsmuk, gewoon een volwassen EV die doet wat hij moet doen. En juist daardoor verrast hij.



