Auto’s, vrouwen en een vleugje designhistorie

by Peter de Boer

Als je ooit hebt gedacht dat de autowereld enkel bestaat uit mannen in fleecejacks die elkaar verdringen bij een presentatie van “weer een nieuwe SUV met iets meer grille dan vorig jaar” — think again. Achter heel wat iconische wielen zitten vrouwen. Alleen… dat vertellen de brochures je er meestal niet bij.

Laten we beginnen met het fabeltje dat er “nog nooit een auto volledig door vrouwen is ontworpen”. Dat klinkt lekker stellig, maar de waarheid is genuanceerder. In 2004 zette Volvo een groep vrouwen bij elkaar, gaf ze alle vrijheid en noemde het resultaat de YCC – Your Concept Car. Een concept-car die vooral liet zien wat er gebeurt als vrouwen de pen vasthouden: handige instaphoogte, modulaire interieurs, zelfs dopjes van onderdelen die je als manicure-drager zonder trauma kunt openen. De YCC ging nooit in productie, maar wél in de geschiedenisboeken.

Maar productiemodellen? Die zijn bijna altijd teamwork – en teams waren lang vooral mannelijk. Toch: vrouwen hebben stilletjes meer invloed gehad dan men vaak beseft.

Neem de Nissan 350Z. Dat stoere, lage sportcoupeetje. waarvan je buren altijd opschrokken bij het te veel gas geven van de brutale V6. Het exterieurdesign had een stevige vrouwelijke hand: Diane Allen. Ze maakte de lijnen kort, gespierd en eigentijds – en eerlijk is eerlijk, het ding heeft meer karakter dan veel van zijn testosteron-neefjes.

Of de Honda NSX (2016) – het technische meesterbrein achter het onderstel was Michelle Christensen, de eerste vrouwelijke lead designer bij Acura/Honda. De NSX staat bekend om een perfecte balans tussen brute kracht en zen-precisie. Toeval? Ik denk het niet.

Lees ook:  Energie verbruiken én opwekken met deze toffe e-bike

En dan de klassieker: GM’s “Damsels of Design” in de jaren ’50. De bijnaam zou vandaag niet meer door de HR-afdeling komen, maar deze meiden ontwierpen interieurs waar menig mannelijke stylist u tegen zei. Kleurenpaletten, ergonomie, details – zij bepaalden hoe “comfortabel” toen werd vormgegeven. Hun werk leeft nog steeds door, ook al kennen we hun namen nauwelijks.

Het grappige is: wanneer vrouwen ontwerpen, komt er geen fluffy “vrouwelijke auto”. Geen roze dakjes of cupcake-houders (gelukkig maar). Wat er wél komt zijn auto’s die slimmer zijn, doordachter, ergonomischer, verrassend stijlvol. Dingen die iedereen eigenlijk wil, maar waar pas aan gedacht wordt als iemand het durft te benoemen.

Dus ja, de eerste 100% vrouwelijk ontworpen productieauto? Die staat nog op de verlanglijst. Maar als je goed kijkt, zie je dat vrouwen al decennia lang het autorijk binnensluipen via de details – en laat dat nou precies zijn waar een auto persoonlijk wordt.

Misschien is dat uiteindelijk het geheim: mannen tekenen vaak de vorm, vrouwen het gevoel. En een auto zonder gevoel? Dat is gewoon een koelkast met wielen.

Laat ons dus hopen dat de volgende keer wanneer een merk zegt “we gaan onze designafdeling diverser maken”, dit niet eindigt in een persbericht, maar in een parkeerplaats vol auto’s die net even slimmer, mooier en leuker zijn. En dat we er dan meteen een cappuccino op kunnen drinken.

Foto header via iStock, credits: squaredot95

Related Posts

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy