Review Alpine A290: Franse furie met een stekker

by Petrick de Koning

Alpine is voor mij wel een legendarisch merk. Ik was dan ook best nieuwsgierig toen ik met de Alpine A290 op pad kon. En eerlijk, dit is nou zo’n auto waar je direct blij van wordt zodra je instapt. Hij is lekker compact, 100% elektrisch en straalt pure pit uit. Je hoeft niet door je oogharen te kijken om te zien dat dit de sportieve broer van de Renault 5 is, maar hoe ‘Alpine’ is de A290 nou echt?

Review Alpine A290: Franse furie met een stekker

Het basisdesign is geen geheim. Je ziet echter meteen dat Alpine dit project serieus heeft opgepakt. Brede wielkasten, flinke velgen, een lekkere spoiler en kenmerkende X-vormige koplampen. Dat klinkt misschien wat over the top, maar het model is zeker niet overdreven of lomp. De verhoudingen kloppen en de afwerking is fraai met subtiele Franse accenten en een paar knipogen naar de R5 Turbo uit de jaren tachtig.

Van binnen: sportief en functioneel

Het interieur voelt meteen goed aan. De sportstoelen bieden veel steun zonder te hard te zijn en het stuur ligt stevig in de hand. De rest van de cockpit zit als een jas. Verder oogt alles strak en verzorgd. De balans tussen scherm en fysieke bediening is precies goed, en de afwerking voelt premium zonder overdaad; stijlvol en functioneel ineen. De traditionele pook is wel vervangen door drie grote knoppen op de middenconsole. Verder vallen op het stuur twee prominente knoppen op: een blauwe voor de regeneratie-instellingen en een rode ‘overtake’-knop die tijdelijk extra vermogen vrijgeeft. Zo kun je een beetje F1-gevoel opwekken.

Lees ook:  Energie verbruiken én opwekken met deze toffe e-bike

Review Alpine A290: Franse furie met een stekker

F1-gevoel voor snelweg en haarspeldbocht

Ik nam de A290 mee op een tripje naar de Ardennen. Op de snelweg functioneert hij prima. Je voelt de power (220 pk) en moet dus oppassen dat je niet teveel gaat slalommen. De vering is stevig, maar niet stug en hij voelt stabiel en volwassen aan. In meer bergachtig gebied komt het sportieve karakter nog beter tot zijn recht. De auto ligt strak op de weg en stuurt soepel door haarspeldbochten. Hoewel hij dus compact is en best lichtvoetig rijdt, is het zeker geen kart. Je hebt ruim voldoende trekkracht, zonder dat het onrustig wordt.

Een rit naar de Ardennen betekent dat je minimaal een keer moet laden. Het officiële bereik is ruim 350 kilometer, maar dan moet je niet te sportief rijden. Anders is tussen de 250 en 300 km realistischer. Laden gaat wel lekker snel (100 kW) dus na een korte koffiestop kun je weer los.

Rondrijden met een glimlach

Met de Alpine A290 is elektrisch rijden allesbehalve gezapig. En dat ligt niet alleen aan de gestroomlijnde looks. De balans tussen comfort en sportiviteit is voor mij perfect. De fun factor is heel groot. Dus als je wat te besteden hebt, weet je zeker dat je met deze Franse furie met stekker altijd glimlachend rondrijdt.

Related Posts

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy