Parijs heeft er sinds kort een nieuwe hotspot bij. Aan de Champs-Élysées, op nummer 53, opende Renault na drie jaar verbouwen de deuren van Le Défilé Renault The Carwalk. Geen traditionele autodealer of showroom, maar een moderne ontmoetingsplek waar mobiliteit, design, gastronomie en cultuur samenkomen. Daily Cappuccino was aanwezig bij de opening en stapte binnen in een wereld waar erfgoed en toekomst hand in hand gaan.
Een iconische locatie
De plek is geen onbekend terrein voor Renault. Al in 1910 opende Louis Renault hier de eerste showroom van een autofabrikant. Sindsdien heeft het gebouw meerdere gedaanten gekend, zoals de Renault Pub in de jaren zestig en Atelier Renault begin deze eeuw. Met Le Défilé Renault The Carwalk voegt het merk een nieuw hoofdstuk toe aan die geschiedenis.

Nostalgie
Architectuur als beleving
Het ontwerp is van de hand van de Franse architect Franklin Azzi. Het meest opvallende element is de spiraalvormige carwalk: een 170 meter lange helling die bezoekers langs de verschillende verdiepingen leidt. De naam is een knipoog naar de catwalk uit de modewereld, maar hier spelen auto’s en design de hoofdrolspelers. De carwalk is niet alleen een architectonisch hoogstandje, maar ook volledig toegankelijk (rekening houdend met mindervaliden), waardoor iedereen de route kan volgen.
Naast de carwalk zijn er een café-restaurant met terras, een boetiek en er is de mogelijk evenementen te organiseren. Ook bijzonder: in de bovenste ruimte hangen twee enorme stalen ‘diamanten’ die elk uur naar elkaar toe bewegen en samen het Renault-logo vormen. Een subtiele, maar erg mooi uitgevoerde ode aan de identiteit van het merk.

Franklin Azzi, Fabrice Cambolive en Arnaud Belloni
Meer dan auto’s
Hoewel auto’s natuurlijk aanwezig zijn (van historische modellen tot de nieuwste conceptcars) draait het in The Carwalk vooral om beleving. Renault wil de Champs-Élysées opnieuw tot leven brengen en richt zich nadrukkelijk op cultuur. Er is een wekelijks programma met dj-sets, filmvertoningen en literaire bijeenkomsten, waardoor de flagship store voelt als een plek waar stad en merk elkaar ontmoeten.
Tijdens de opening stond de Renault 4 E-Tech electric centraal. Deze moderne interpretatie van de iconische Renault 4 uit 1961 werd gepresenteerd in MAISON4, een tijdelijke pop-up waarin nostalgie en innovatie samenkomen. Het gaf meteen de toon aan… hier wordt niet alleen naar auto’s gekeken, maar vooral naar verhalen, ervaringen en inspiratie.

Muziek meets cars
Franse elegantie met een duurzaam tintje
Wat opvalt, is de aandacht voor materialen en details. Van licht eikenhout en gips tot energiezuinige verlichting en slimme akoestiek: alles straalt Franse elegantie uit, maar met oog voor duurzaamheid. Het gebouw ademt luxe, zonder ‘over the top’ te zijn. De balans die je verwacht op de Champs-Élysées.
Een nieuwe ontmoetingsplek
Wat Renault laat zien met Le Défilé Renault The Carwalk? In short, dat een merk meer kan zijn dan een product. Het pand is een bruisende bestemming geworden, waar je net zo goed komt voor een koffie of een cultureel evenement als voor de nieuwste elektrische auto. En dat op ‘de mooiste laan ter wereld’, niet alleen als autofabrikant, maar ook als cultureel en lifestylemerk.