Groot, groter, grootst lijkt het motto van de auto-industrie momenteel. Elk model krijgt vroeg of laat het predicaat SUV opgeplakt. Eerlijk gezegd hoeft dat niet voor mij. Ik was dan ook een beetje sceptisch toen ik op pad ging met de Mazda CX-80. Niet voor een paar ritjes in Nederland, maar voor een serieuze roadtrip waarin ik België, Duitsland, Italië en Oostenrijk aandeed. Genoeg tijd dus om een oordeel te vormen (en een vooroordeel weg te nemen).
De Mazda CX-80 is met recht het grote broertje van de CX-60. Het verschil zit vooral in de derde zitrij. Ondanks de fikse afmetingen, houdt Mazda het design gelukkig subtiel. Geen overdreven hoekige lijnen, wel de bekende Japanse verfijning in de details. Hierdoor oogt het model goed in balans.
Alles klopt, binnen en buiten
Binnen voelt het meteen vertrouwd. Het interieur kennen we van de CX-60 en dat beviel prima. Mooie materialen, een rustige kleurstelling en verrassende accenten: het klopt gewoon. Alles voelt doordacht en harmonieus, alsof het interieur speciaal iedere keer weer op maat is gemaakt. De bediening voelt logisch. Natuurlijk houdt Mazda vast aan de bekende draaiknop in plaats van een touchscreen. De eerste keer probeer je het nog met je vinger op het scherm, maar daar blijft het ook bij. En eerlijk: tijdens lange ritten is het prettig overzichtelijk.
Veilig en ongestoord op pad
Je zit echt als een vorst in de cockpit. De stoelen, voor en achter, stel je eenvoudig in naar je persoonlijke voorkeuren. En voorin onthoudt hij dit ook nog. De stoelkoeling verdient een extra vermelding. Zo blijf je onder alle omstandigheden fris en ontspannen. En als je toevallig even afgeleid raakt, krijg je een niet mis te verstane waarschuwing dat je toch echt alert moet blijven. Tegelijkertijd zorgen de rijhulpsystemen op elk moment voor een veilige en ongestoorde rijervaring.
Altijd prettig rijden
Hoewel het echt wel een grote auto is, voel je dat de CX-80 ruim voldoende power heeft. De plug-in hybride aandrijflijn zorgt voor een prettige rijbeleving. De combinatie van de 2,5-liter e-Skyactiv motor en een 129 kW elektromotor zorgt dat je genoeg pk’s hebt. En met de diverse rijmodi kun je onder alle omstandigheden prettig rijden. Met een volle batterij kun je dik 60 km elektrisch rijden. In Nederland is dat bijvoorbeeld genoeg voor mijn woonwerkverkeer. Op de bergpassen en in heuvelachtig gebied was het leuk om te zien hoe een afdaling weer extra bereik opleverde. Het benzineverbruik is stevig, maar in lijn met de prestaties en de luxe die je krijgt.
Zeker niet overdreven
Ik dus wat sceptisch over de Mazda CX-80. Nog een SUV en weer een stapje groter, moet dat nou? Maar na duizenden kilometers ben ik om. De Mazda CX-80 is niet overdreven. In ieder geval niet als het om comfort, ruimte en rijplezier gaat. Als de SUVisering dan toch doorgaat is dit de ideale keuze.