Een gespiegeld hoofd, haperend beeld of de klassieker “Je staat op mute!”…. als thuiswerker heb je dit waarschijnlijk meer dan eens meegemaakt. Sterker nog: volgens nieuw onderzoek van PanelWizard in opdracht van Ziggo ervaart maar liefst 51% van de thuiswerkende Nederlanders weleens problemen tijdens een videocall. En dat terwijl we met z’n allen gemiddeld meer dan vier uur per week online vergaderen vanuit huis. Eén op de tien zelfs tien uur of meer!
Het lijkt de nieuwe werkrealiteit: de was op de achtergrond, een kat die over je toetsenbord wandelt en ondertussen je collega’s niet kunnen verstaan omdat jij nét in dat ene wifi-dode hoekje zit. Slechts 18% van de respondenten zegt nooit last te hebben van verbindingsproblemen. De rest? Die worstelt met bevroren schermen, vertraging in het geluid of het kwijtraken van belangrijke informatie. Niet bepaald een recept voor productief thuiswerken.
De top vijf irritaties op een rijtje:
- Bij 41% bevriest het beeld van de gesprekspartner regelmatig.
- 29% hoort of ziet de ander niet goed.
- 22% wordt zelf slecht verstaan of gezien.
- 15% komt door een slechte verbinding niet tot de kern van het gesprek.
- 13% moet vergaderingen onderbreken door wifi-problemen.
En dan hebben we het nog niet gehad over de vertrouwde videobel-vocabulaire die zich inmiddels heeft ingeburgerd. Denk aan uitspraken als: “Je staat op mute,” “Zie je mijn scherm?” of “Oh, jij eerst!”. Meer dan twee derde van de thuiswerkers gebruikt of hoort deze klassiekers wekelijks. Het digitale vergaderleven heeft duidelijk z’n eigen taal ontwikkeld.
Versterkers op strategische plekken
Gelukkig is er iets aan te doen. Want hoewel de internetsnelheid die je provider levert vaak prima is tot aan de voordeur, is het signaal binnenshuis een heel ander verhaal. Denk aan dikke muren, metalen voorwerpen of apparaten als babyfoons en magnetrons die je wifi kunnen verstoren. Volgens Ziggo-technicus Kees van Gestel is de oplossing vaak simpel: “Zorg dat je wifi-signaal door het hele huis sterk genoeg is. Dat kan bijvoorbeeld met wifi-versterkers op strategische plekken zoals de zolder of die ene werkkamer in de hoek van het huis.”
Volgens Robin Kroes, Directeur Consumentenmarkt bij VodafoneZiggo, zijn goed werkende verbindingen essentieel voor werkplezier én productiviteit: “Als alles soepel loopt, zie je direct dat het werkplezier én de efficiëntie toenemen en dat thuiswerken prettig en productief wordt.”
Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 1.000 thuiswerkende Nederlanders en laat zien dat zelfs in 2025 we nog steeds zoeken naar manieren om onze digitale werkdag beter te laten verlopen. Dus voordat je weer die belangrijke presentatie start: check even of je wifi op volle kracht draait. En zet jezelf alvast van mute.
Foto header via iStock, credits: Dima Berlin