Jaarlijks verspillen we 644 miljoen kilo aan groenten en fruit. Kan beter, dachten ondernemers Rutger Homan en Liselotte van der Lugt. Het jonge stel haalt fruitresten – die anders weggegooid zouden worden – persoonlijk op bij de boer in de polder en brengt het naar de loods om de sap te mengen en te bottelen. Met de klokhuizen en schillen van appels maken ze zodoende een heerlijk, eerlijke bubbelende frisdrank.
Nieuw schilletje
Recent bottelde de twee handmatig 3000 flesjes op de nieuwe productielocatie in Flevoland. Vanaf deze maand is het gloednieuwe flesje, met de naam Leppa, te bestellen via de website. Helemaal nieuw is Leppa echter niet. Het bestaat al ruim een jaar. In samenwerking met een Zuid-Afrikaanse kunstenaar is er nu een nieuw etiket en logo ontworpen. En met dit nieuwe ‘schilletje’ verwachten Rutger en Liselotte de doelgroep beter aan te spreken.
Metafoor voor recycling
Het logo bestaat uit twee zwaluwen. Zwaluwen zijn trekvogels, in de winter trekken ze weg naar warmere oorden maar ze keren altijd terug. Een goede metafoor voor recycling: het weggaan en weer terug komen van de appelrestjes. Het was belangrijk voor de ondernemers om het ‘appelsap gehalte’ los te laten. Leppa is een stoere frisdrank en daar hoort een stoer imago bij.
De frisdrank met de smaak ‘Applebones’ is inmiddels bij 30 verkooppunten in en rondom Amsterdam verkrijgbaar, waaronder het Skate Café, de Goudfazant en de School.