Review DS N°4: comfortabel anders met een knipoog naar weleer

by Petrick de Koning

Ik heb een zwak voor klassieke Franse auto’s. Daarom probeer ik bij nieuwe modellen stiekem altijd nog een knipoog naar het verleden te vinden. Benieuwd wat de vernieuwde DS N°4 E-TENSE op dat vlak brengt. Tegelijkertijd voelt het een beetje oneerlijk: de naam DS draagt een flinke erfenis met zich mee, terwijl dit model juist wat compacter en toegankelijker is dan het grotere werk binnen het merk. Maar goed, los van het verleden moet deze auto het gewoon zelf waarmaken.

De binnenkomer is goed. Het design is uitgesproken zonder al te veel overdrijving. De scherpe lijnen en hoekige details zitten echt overal. Al blijft het voor mij net aan de goede kant. Hij oogt laag en breed, en heeft net genoeg lengte om als compacte limousine door te gaan. De grote merknaam achterop is misschien niet mijn favoriete detail, maar het is wel van deze tijd.

DS N°4 E-TENSE

Ontspannen onderweg

Het interieur is strak, maar ook een tikje over-the-top. Het is een ‘sterreneditie’, maar de glimmende accenten en chique materialen botsen soms een beetje. Al blijft het voor mij net aan de goede kant steken. Wat wel direct overtuigt, zijn de stoelen. Die zitten meer als fauteuils dan als autostoelen en kun je helemaal naar wens instellen. Dat past voor mij bij het karakter van deze auto: ontspannen onderweg zijn, zonder dat het ingewikkeld wordt. Dat geldt ook voor de bediening van het instrumentarium.

DS N°4 E-TENSE

Voorin zit ik ruim, zoals je mag verwachten. Achterin gaat het met mijn lengte (1,89 m) nog net goed. De aflopende daklijn beperkt de hoofdruimte een beetje, maar door de zithoek blijft het oké. Kinderen zitten riant en ook met volwassenen kun je prima op pad. De bagageruimte is met zo’n 430 liter gewoon praktisch.

Lees ook:  Getest: met de e-scooter van NIU de stad door zoeven

Lekker zoeven

Het is grappig dat elektrisch rijden wel gemaakt lijkt voor de DS. Dat was en is geen autorijden, maar comfortabel zoeven. Je rijdt vrijwel geruisloos en de overbrenging is heerlijk soepel. Wat dat betreft is het een goede match. Het accupakket geeft je zo’n 450 km (WLTP) rijplezier en laden gaat redelijk vlot: je zit van 20 naar 80 procent in ongeveer een half uur. Fijn om te merken dat de actieradius in brede zin steeds verder toeneemt.

DS N°4 E-TENSE

Logisch comfort

Comfort voelt logisch bij DS en dat klopt ook voor N°4. Het is allemaal niet overdreven compenserend of zwevend zacht. Het onderstel is best stevig, maar dat is voor dagelijks gebruik wel prettig. In de stad voelt hij wendbaar en overzichtelijk, en ook op bochtige wegen blijft hij rustig en voorspelbaar.

Wat me vooral bijblijft na een week DS N°4 E-TENSE is het ontspannen rijden. En misschien is dat wel de link naar het ‘strijkijzer’. Niet in het beroemde zweven over de weg, maar in het idee daarachter. Een klein beetje eigenzinnig, maar vooral heel ontspannen.

De vanafprijs is €41.090

Related Posts

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy