easyJet heeft sinds 1 oktober twee nieuwe vliegsimulatoren op Schiphol. Daily Cappuccino mocht een dagje ‘meevliegen’.
Voordat ik het gebouw waarin de simulatoren staan binnen mag, word ik uitgebreid ‘gescand’. Veiligheid voor alles. Met een speciaal gemailde code krijg ik toegang tot een stuk historische grond, want dit is het oude Fokker-terrein. Tot het begin van de vorige eeuw werden hier de befaamde Fokker-vliegtuigen gefabriceerd. Bij de ingang van het CAE Amsterdam-Schiphol gebouw is er nog een scan van mijn ID, mijn gezicht en vul ik een uitgebreide vragenlijst in. Pas dan mag ik doorlopen naar de twee nieuwe state-of-the-art vliegsimulatoren. Schiphol is na London Gatwick en Milaan Malpensa de derde trainingslocatie voor piloten die easyJet in gebruik neemt in Europa, waarmee het totale aantal simulatoren in Europe op 19 komt. Volgens easyJet captain en Pilot Outreach Ambassador, Barbara van Urk, bevordert ‘de nieuwe trainingslocatie niet alleen consistentie in de trainingen die easyJet-piloten krijgen, maar is hij ook kosten- en tijdsefficiënt.’
Tech, tech, tech!
Voordat ik zelf onder het mom van Pilot for A Day achter de stuurknuppel mag plaats nemen, eerst maar even de technische feitjes. easyJet piloten kunnen in deze vliegsimulators, de 7000XR FFS en CAE 600X FTD, trainen met de meest geavanceerde technologie die ook terugkomt in easyJet vliegtuigen. Van Urk: ‘Een voorbeeld hiervan is het Future Air Navigation System-C (FANS-C), ontwikkeld door Airbus, dat het voor vliegtuig en luchtverkeersleiding (ATC) mogelijk maakt om voorspelde vluchttrajecten te delen.’
Betere vliegroutes
Daarnaast zijn de simulatoren volgens van Urk ‘uitgerust met het zogenoemde Iris-navigatiesysteem, een Data Link Service (DLS) satellietsysteem van het European Space Agency.’ Dit systeem helpt mee aan minder opstoppingen in het luchtruim en een efficiënter brandstofgebruik dankzij betere vliegroutes in kaart te brengen. Tenslotte introdcueert easyJet Evidence Based Training (EBT). Hierbij worden de oefeningen gebaseerd op data uit het Safety Management System in plaats van simpelweg voorgeschreven training met beperkte operationele relevantie. Zo blijft de halfjaarlijkse training van twee dagen elke keer weer relevant.
De lucht in!
Dan is het zover. Captain Bart Baudewijn, gestoken in zwart uniform, neemt ons mee in de simulator en ik mag direct achter de stuurknuppel. In een paar seconden tovert Bart een geweldig uitzicht op de ‘ramen’ van het vliegtuig. ‘Eerst maar eens opstijgen,’ zegt hij met een knipoog. Ik vertrek vanaf Schiphol en na enige uitleg geef ik gas en trek met de stuurknuppel de Airbus de lucht in. Ik heb geen seconde het idee dat ik in een SIM – kort voor simulator – zit, vooral niet als Bart even de turbulentie laat toenemen! ‘Speel maar even met het stuur en draai het toestel naar links en rechts’, roept Bart. Dat is niet tegen dovemans oren gezegd en ik laat de plane alle hoeken van Nederland zien. Vervolgens trek ik de neus flink op. Als een vliegtuig te steil dreigt te gaan tijdens het opstijgen of in de lucht, en de luchtstroom van de vleugel verliest, heet dat een overtrek (of in het Engels stall). De tech in het vliegtuig corrigeert mij bruusk. Nee, meneer, we gaan niet het vliegtuig over de kop laten gaan. Hetzelfde geldt voor een deep dive. Bewust crashen staat de Airbus niet toe.
Het is tijd om de landing in te zetten. Londen Gatwick ligt er blakend bij in een scherp herfstzonnetje. Na de automatische piloot te hebben uitgeschakeld neem ik de knuppel ter hand en loodst Bart mij rustig en professioneel naar de landingsbaan. Het is een geweldige ervaring, dat je met het grootste gemak zo’n machtig toestel laat landen en remmen op een groot vliegveld. ‘Vliegen is het mooiste dat er is’, zegt Bart dan ook overtuigend. Ik kan hem alleen maar gelijk geven. En het is eigenlijk best simpel (sic).
Veiligheid bij noodsituaties
De training van een easyJet-piloot is een intensief traject met onder andere simulator-assessments en het trainen van veiligheidshandelingen, zoals nooddeuren en ramen correct en veilig openen. Barbara van Urk benadrukt het belang hiervan: “Als Captain bij easyJet weet ik hoe essentieel de juiste training is, ook in verband met veiligheid. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat mensen in een noodsituatie goed luisteren naar de instructies van het personeel. Laat in een noodgeval bijvoorbeeld alle bagage achter, essentieel is dat je jezelf en je naasten in veiligheid brengt.’
Piloot worden bij easyJet
Als je serieus nadenkt over een baan als piloot bij easyJet, dan begin je met een (online) sollicitatie. De tweede stap is een assessment dag met psychometrische tests, groepsopdrachten, interviews en simulator-assessments. Om geselecteerd te worden, kijkt easyJet naar technische kennis, communicatievaardigheden, teamwork en leiderschap. In 2024 werden er in het Verenigd Koninkrijk 264 piloten en in de rest van Europa 232 nieuwe piloten aangenomen.