Review Opel Astra ST Electric: een ruime no-nonsense stationwagen

by Petrick de Koning

In mijn beleving zie ik steeds minder stationwagens op de weg. Voor mij waren ze lange tijd onmisbaar. Heb er verschillende gereden en dat had veel voordelen. Zo paste er moeiteloos een kinderwagen in en later kon een compleet pupillen voetbalteam mee naar een uitwedstrijd. Weer iets later verhuisde ik er halve inboedels mee naar studentenhuizen. Momenteel bieden SUV’s ook veel ruimte. Maar het is toch weer interessant te ontdekken hoe het ook weer was. En dat deed ik met de Opel Astra Sports Tourer Electric.

Het is natuurlijk geen verrassing dat dit model geen overdreven of opvallend uiterlijk heeft. Opel heeft het design van de reguliere Astra smaakvol verlengd. Geen schreeuwerige details of futuristische fratsen, gewoon een strakke lijn met ingetogen accenten. En eerlijk gezegd past dat precies bij Opel: lekker praktisch en functioneel.

Review Opel Astra ST Electric: een ruime no-nonsense stationwagen Review Opel Astra ST Electric: een ruime no-nonsense stationwagen

Overzichtelijke cockpit

Die no-nonsense aanpak zetten ze ook binnen door. Sommige EV’s overladen je met digitale touchscreens en complexe menu’s. De Astra is gewoon overzichtelijk en intuïtief. Alles zit waar je het verwacht. Je krijgt wel de Pure Panel Pro-cockpit voorgeschoteld. Een lekker breed digitaal, ligt gebogen instrumentarium met twee 10-inch schermen. Een voor alle informatie tijdens het rijden en een voor het infotainmentsysteem. Hoewel digitaal de boventoon voert, heb je ook nog wat fysieke knoppen, bijvoorbeeld om het binnenklimaat te regelen.

De materialen die het interieur kleur geven, zijn zorgvuldig uitgekozen en geven hier en daar net een chiquere twist. Ook de ergonomie is dik in orde: de stoelen zitten lekker en bieden goede steun bij mijn onderbenen en rug. Dat comfort wordt ondersteund met, de inmiddels bekende, rijhulpsystemen.

Lees ook:  Review: Volvo XC60, waar Scandinavisch design roadtrip-comfort ontmoet

Interior

Lekker veel ruimte

De ruimte is een belangrijke reden om een station te kopen en daarin stelt de Astra ST zeker niet teleur. De kofferbak biedt 516 liter, dus je kunt prima op pad met koffers, kinderwagens of Ikea-kasten. Helemaal als je de bank neerklapt. Als je die laat zitten, kun je je benen en hoofd heel goed kwijt.

De aandrijving leunt op een 156 pk sterke elektromotor met een 54 kWh accupakket. Op papier goed voor zo’n 413 kilometer actieradius. In de praktijk ligt dat iets lager, maar alles boven de 350 km is perfect voor in Nederland. Zeker met de snellaadoptie, waarmee je in een half uur weer op zo’n 80% van je capaciteit zit.

Stabiel door de bocht

Onderweg weet je precies wat je aan de Astra ST hebt. Het hangt een beetje van de gekozen rijmodus af, maar hij rijdt gewoon prettig. De besturing is direct genoeg, de vering stevig zonder oncomfortabel te zijn en de auto voelt stabiel in bochten. Ook op dit vlak voldoet Opel helemaal aan de verwachtingen: hij doet wat hij moet doen.

Of stationwagens echt zeldzamer worden, weet ik niet zeker. Toch laat Opel zien dat er nog steeds een plek voor is. De Astra Sports Tourer Electric is ideaal als je veel ruimte nodig hebt en relaxed elektrisch wilt rijden. Het is bijna jammer dat ik voorlopig geen sportteam hoef te rijden of weer als verhuizer moet opdraven. Maar dat komt vast weer een keer.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy