Review: de Renault Rafale laat Frans design zien met een flinke dosis attitude

by Imke

Renault maakt met de Rafale een duidelijke stap: niet langer alleen praktisch en betaalbaar, maar ook ambitieus in design, technologie én rijervaring. Na een week met de Renault Rafale 4×4 Plug-in Hybrid 300 pk (Atelier Alpine uitvoering) kregen we een goed beeld van wat ‘ie wel én niet kan.

Review: de Renault Rafale laat Frans design zien met een flinke dosis attitude

De Rafale valt op door zijn gestroomlijnde lijnen, coupé-achtige daklijn en opvallende details: gestroomlijnde voorruit, slanke LED-verlichting, en een panoramisch “Solarbay” glazen dak dat via PDLC-technologie kan dimmen. Binnenin: strak vormgegeven OpenR cockpit met twee grote displays (deels portret, deels landscape) en een materiaalkeuze die aanvoelt luxer dan gemiddeld in dit segment. Achterin is de knieruimte royaal ondanks de aflopende daklijn, en met ca. 627 liter bagageruimte zit je niet snel te kort. 

Wij reden de plug-in 4×4-versie met 300 pk vermogen. Die levert vlotte acceleraties (0-100 km/u in zo’n 6,4 seconden). Dankzij de 22-kWh batterij kun je circa 100-105 kilometer elektrisch rijden, wat voor de meeste dagelijkse ritten voldoende is.  Combineer je dat met de hybride werking, dan komt de totale actieradius in de orde van ongeveer 1.000-1.100 km (in de meest ideale omstandigheden). 

Review: de Renault Rafale laat Frans design zien met een flinke dosis attitude

Sportonderstel

Als je onderweg bent merk je direct de voordelen van vierwielbesturing (“4Control Advanced”) en het sportonderstel in de Alpine-uitvoering: in bochten voelt de Rafale stabiel, zonder dat hij nerveus is. Bij lage snelheden helpt het stuurgedrag je richting soepel manoeuvreren; bij hogere snelheden biedt het vertrouwen. De demping is stevig, wat op golvende wegen de auto iets minder zacht maakt, maar de controlewinst is er zeker. Wel zijn er aandachtspunten: de automatische versnellingsbak in de non-plug-in hybrid versies maakt soms merkbare schakelmomenten, en boven de 100-120 km/u begint wind- en bandengeruis wat harder door te klinken. Maar dat zijn minor details…

Lees ook:  Peugeot e-2008: stoere SUV met een elegante Franse touch

Review: de Renault Rafale laat Frans design zien met een flinke dosis attitude

Rijden met ambitie

De Renault Rafale is niet bedoeld voor wie vooral zoekt naar de laagste prijs of ultiem comfort zonder concessies. Hij is voor wie wil rijden met ambitie: een auto met uitstraling, technologie, en goede prestaties. Mits je bereid bent in te leveren op perfectie bij hoge snelheid of extreem stille omgevingen.

Als je op zoek bent naar een SUV-Coupé die alle moderne snufjes biedt, hybride efficiëntie combineert met sportieve inslag én een hoge “wow-factor”, dan is de Rafale zeker de moeite waard. Hij zit qua prijs, comfort en beleving boven de middelmaat, en positioneert zichzelf nadrukkelijk tegen premium Duitse concurrenten. Zeker één van de meest complete in zijn klasse.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy