De herfst is begonnen en dat betekent stiekem al weer plannen maken voor de wintersport. Bij die voorpret hoort ook een praktisch vraagstuk: hoe neem je al die dikke jassen, skischoenen en ski’s mee zonder dat je auto uitpuilt? Een dakkoffer was jaren een goeie oplossing. Even monteren en je wint meteen extra liters bagageruimte. Maar als je elektrisch rijdt, heb je wel extra luchtweerstand. Jammer omdat je zo snel mogelijk bij de sneeuw wilt zijn. Hoe dan wel?
Wat dacht je van een trekhaakkoffer? Geen gehannes boven je hoofd, maar een extra koffer op de trekhaak. En belangrijker, geen luchtweerstand en meer kilometers bereik. Thule zag deze kans al een paar jaar geleden. In de Arcos-lijn hadden ze al varianten van 300 en 400 liter, maar nu is er ook een XL-model van maar liefst 450 liter. Door het slimme ontwerp passen er meer vier paar ski’s van 180 cm of vier snowboards in. Ideaal voor een skitrip, en allerlei andere outdoor-avonturen natuurlijk. Helemaal omdat er combi’s van koffer en fietsdrager zijn.
Minder weerstand, meer bereik
Net als de huidige generatie dakkoffers zijn de trekhaakkoffers super aerodynamisch. Het vloeiende design en de lage positionering, zorgen voor minimale luchtweerstand. Volgens testen kan de actieradius van een elektrische auto zo’n 5 tot 7 procent verbeteren ten opzichte van een dakkoffer. Over langere afstanden scheelt dat dus in verbruik en tijd.
Langer plezier van je batterij
Het idee dat je geen gesjouw meer hebt boven je hoofd en je batterij net iets langer meegaat, maakt me wel nieuwsgierig. Eerlijk gezegd ben ik best benieuwd hoe het rijdt met die extra 450 liter ruimte achter me. Als ik terugdenk aan de test van de Thule trekhaaktent deze zomer, zit dat vast goed.