Nederlandse jonge ontwerpers brengen frisse energie en visie in de mode- en designwereld. Ze combineren duurzaamheid, speelsheid, vakmanschap en een eigenzinnige stijl die internationaal opvalt. Hier zijn enkele talenten die je niet mag missen.
Speelse avant-garde
Duran Lantink staat bekend om zijn avant-gardistische benadering van mode, waarbij hij speelsheid centraal stelt. In 2018 werd hij bekend met zijn vulva-gevormde broek in de viral muziekvideo ‘Pynk’ van Janelle Monáe en inmiddels is hij sinds april dit jaar creative director bij Jean Paul Gaultier. “Voor mij is Gaultier het ultieme merk: een merk dat een radicale modevisie combineert met ongeëvenaard vakmanschap,” vertelt hij in een persbericht. Vanaf september kunnen wij zijn eerste lente/zomer 2026 collectie verwachten.
Kleurrijk lichtspel
Sabine Marcelis is een Rotterdamse product- en interieurontwerpster die bekendstaat om haar innovatieve gebruik van licht, kleur en materialen zoals hars, glas en marmer. Haar ontwerpen onderzoeken perceptie en schoonheid, en haar iconische “Candy Cube” is opgenomen in de collectie van MoMA. Marcelis werkt samen met merken zoals IKEA en BD Barcelona en spreekt mensen aan die houden van functioneel design dat tegelijk sculpturaal en kunstzinnig is.
Imperfectie en experiment
Camiel Fortgens is een modeontwerper uit Amsterdam die zijn label oprichtte na zijn afstuderen aan de Design Academy Eindhoven in 2014. Tijdens zijn opleidig lag de focus niet per sé op mode, maar daardoor leerde hij imperfecties en experimenten des te meer te waarderen binnen zijn eigen collecties. Zijn ontwerpen zijn minimalistisch en functioneel, en lijken chaos te omarmen.
Identiteit en cultuur
Felice Emanuels is een jonge Nederlandse-Albanese industrieel ontwerper en medeoprichter van het mode- en lifestylemerk Dren Abazi. Haar ontwerpen combineren muziek, identiteit en vakmanschap, en reflecteren haar internationale achtergrond en opleiding. Emanuels spreekt een jong, wereldwijd georiënteerd publiek aan dat op zoek is naar betekenisvolle en culturele ontwerpen. “In de kern draait ons merk niet alleen om het creëeren van kleding,” vertelt Felice. “Het gaat om het vertellen van verhalen die geworteld zijn in onze afkomst.”
Beeld header via iStock, credits: ElenaKo