Eind jaren tachtig reed ik met twee vrienden in de zilverkleurige Panda van een moeder naar Zuid-Frankrijk. Drie lange slungels met bagage in een rijdend doosje. Maar wat voelde het luxe en vooral heel vrij. Er zat precies genoeg op die oude Panda of anders gezegd: er kon weinig stuk. Met die nostalgische blik ging ik op pad met de Fiat Grande Panda Electric. Komt deze moderne variant van de hoekige klassieker nog in de buurt van mijn oorspronkelijke vrijheidsgevoel?
Qua looks is de Grande Panda onmiskenbaar een Fiat Panda. Hij heeft nog steeds die herkenbare, vrij rechte lijnen, al zijn de hoeken wat zachter gemaakt. Aan de zijkant zie je direct dat hij voortkomt uit een lange traditie. De gestanste letters aan de zijkant en achterkant kennen we van de Panda 4×4’s. Deze oerversie zag ik afgelopen zomer in de bergen van Noord-Italië nog dapper naar boven rijden. Details zoals pixelachtige koplampen en grill zorgen dat dit model ook helemaal aansluit bij de nieuwste generatie auto’s.
Old en new school interieur
Ook van binnen is het gevoel nog vertrouwd. Het interieur oogt eenvoudig met vooral functionele materialen. Opvallende details van plexi-glas geven een licht futuristisch aanblik. Heel grappig is het gebruik van bamboe op het dashboard. Daar houden panda’s immers van… Het design is een mooie mix van old en new school. Starten door de sleutel om te draaien en wel een touchscreen met infotainment, inclusief moderne rijhulpsystemen. Gelukkig zijn er ook fysieke knoppen, wat ik sowieso heel prettig vind.
De binnenruimte is er flink op vooruit gegaan in deze Grande Panda. Voorin zit je comfortabel en ook achterin kan ik goed mijn benen en hoofd kwijt. Op bagage hoef je niet echt te letten. Met 361 liter kun je genoeg tassen of andere spullen kwijt. De inlaadruimte is vrij recht, dus inladen kan lekker efficiënt.
Lekker door Nederland crossen
De pruttelende benzinemotor is vervangen door een elektromotor die 113 pk levert. Op papier goed voor 320 kilometer bereik. In het dagelijks gebruik is dat natuurlijk iets minder, maar nog steeds voldoende om door Nederland te crossen. Voor mijn woon-werkverkeer en af en toe een familiebezoek is dat echt wel genoeg. Voor een sentimental journey naar Zuid-Frankrijk moet ik nu iets meer tijd nemen. Gewoon snel in de vakantiemodus komen.
Geen vieze handen
Laden kan met maximum van 100 kW, wat betekent dat je in een klein halfuur van 20 op 80 procent zit. Bij Fastned gebruik je de vaste kabel, maar thuis of aan de paal trek je de laadkabel eenvoudig uit de grill. Echt een slimme oplossing. Geen gehannes meer met losse kabels die je achterbak besmeuren en ook geen vieze handen meer. Ideaal!
Het ultieme vrijheidsgevoel van toen, drie man sterk in een Panda naar Zuid-Frankrijk, is niet meer te kopiëren. Maar dat ligt eerder aan mij dan aan de Fiat Grande Panda Electric. Want met deze nieuwe generatie zou ik het avontuur zo weer aangaan. In de basis is er niets veranderd. Hij is nog steeds praktisch en puur. Helemaal van nu met een grote knipoog naar de Jaren ’80.
De Fiat Grande Panda Electric is verkrijgbaar vanaf 25.990 euro