Ik zeg wel eens voor de grap dat SUV’s een opgeblazen variant van ‘gewone’ modellen zijn. Compressor op de uitlaat en blazen maar. Grappig genoeg lijkt het hier echt op bij de nieuwe Citroën Ë-C3 Aircross. Het is onmiskenbaar een C3, maar dan letterlijk met meer lucht. En het mooie is dat dit model, hoewel echt ruimer, toch niet overdreven of lomp oogt. De designers combineren subtiele lijnen met een praktische insteek.
Als je instapt merk je meteen dat dit model iets groter is. Hoewel het best een compacte auto is, heb je echt de ruimte. Voorin is dat wel gebruikelijk, maar ook op de achterbank heb je meer knie- en hoofdruimte. Dat is logisch omdat het dak wat hoger is, maar ook de slimme uitsparing in de rug van de voorstoelen helpt mee. De bagageruimte van 460 liter is makkelijk toegankelijk. De opening is lekker recht waardoor je niet moeilijk hoeft te doen om spullen in te laden
Vrolijke one-liners
Binnenin herken je meteen het interieur van de reguliere Ë-C3: geen fratsen, gewoon functioneel. Alles wat je nodig hebt met minimale afleiding. Toch voegt Citroën wel wat karakter toe: two-tone kleuren en vrolijke teksten op elke deur die je eraan herinneren dat het leven leuker is als je lacht. Starten doe je trouwens old school met de sleutel. Best afwijkend in een elektrische auto.
De rijhulpsystemen zijn compleet en makkelijk te bedienen. Het is wel even wennen aan de ‘strenge’ lane assist en melding van de maximale snelheid. Het dashboard is verder heel overzichtelijke en logisch ingericht, waardoor je altijd de juiste informatie in je blikveld hebt. Wel zo veilig.
Franse demping
Het onderstel en de stoelen laten zien waar Citroën al decennia om bekend staat: comfort. Je zit lekker comfortabel. Bovendien rijdt de Ë-C3 Aircross heel soepel. Hij stuurt lichter en de typische Franse demping zorgt dat je relaxt over drempels of andere oneffenheden rijdt. Met 113 pk is het geen raceauto, toch zorgt de directe overbrenging je wel vlot en pittig genoeg onderweg bent. De actieradius is ruim 300 kilometer, wat voor het gros van de trips in Nederland genoeg is. Zeker als je weet dat je kunt snelladen tot 100 kW.
Conclusie
Het gaat te ver om deze Citroën Ë-C3 Aircross revolutionair te noemen. Tegelijkertijd is het wel gewoon een ruime, comfortabel en praktische auto. Hoe je ‘m dan ook noemt – een compacte SUV – vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. Je krijgt veel auto voor een bescheiden prijs. Goeie deal lijkt mij.
De vanafprijs van de Ë-C3 Aircross is 27.800 euro