Wat verandert er in 2025 voor leaserijders van elektrische auto’s?

by Redactie

2025 is een belangrijk jaar voor de automobilist, maar zeker voor de leaserijder van een elektrische auto. De fiscale voordelen waar veel EV-rijders de afgelopen jaren van profiteerden, worden stap voor stap afgebouwd. Dat heeft gevolgen voor de maandelijkse kosten én voor de keuze tussen elektrisch, hybride of toch benzine. We zetten de belangrijkste veranderingen op een rij.

Motorrijtuigenbelasting: het feest is (bijna) voorbij

Tot en met 2024 was het rijden van een volledig elektrische auto in Nederland extra aantrekkelijk doordat je geen motorrijtuigenbelasting (mrb) hoefde te betalen. Vanaf 1 januari 2025 verandert dat: EV’s betalen voortaan 25% van het reguliere tarief. Dat klinkt weinig, maar voor een zware elektrische SUV kan dit toch oplopen tot enkele tientjes per maand.

Voor plug-in hybrides wordt de stap nog groter. Zij gaan 75% van het mrb-tarief betalen. Waar de overheid deze groep eerst flink tegemoet kwam, is het idee nu dat wie deels fossiel rijdt ook een groter deel van de lasten draagt. Voor volledig fossiele auto’s verandert er in dit opzicht niets: die blijven het volle tarief betalen.

Bijtelling: terug naar 22%

De bijtelling voor zakelijke rijders van elektrische auto’s is de afgelopen jaren stapsgewijs verhoogd. In 2024 lag het tarief nog op 16% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde, en 22% daarboven. Vanaf 2025 wordt het simpeler, en minder voordelig: de bijtelling wordt voor alle auto’s gelijkgetrokken naar 22%. Dat betekent dat de fiscale voorsprong van EV’s op dit vlak volledig verdwijnt.

Voor leaserijders kan dit honderden euro’s per jaar schelen. Vooral bij duurdere EV’s gaat het verschil in netto maandlasten flink voelen.

Lees ook:  Het Gouden Festivalbandje

Subsidies en aanschafvoordeel: beperkt budget

De populaire SEPP-subsidie (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren) blijft in 2025 bestaan, maar het budget is opnieuw beperkt. Voor nieuwe elektrische auto’s is het subsidiebedrag nog maar €2.950. Tweedehands EV’s krijgen een kleinere bijdrage van €2.000. Let op: deze subsidie geldt alleen voor particulieren, niet voor zakelijke leaserijders. Wel kan het de restwaarde beïnvloeden, en dus indirect de leaseprijs.

Wat betekent dit voor de keuze in 2025?

Met het wegvallen van de lage bijtelling en de invoering van mrb voor EV’s, verdwijnt een deel van de financiële prikkel. Toch blijft elektrisch rijden voor veel zakelijke rijders aantrekkelijk. Redenen:

  • Lagere energiekosten per kilometer vergeleken met benzine of diesel.
  • Lagere onderhoudskosten door minder bewegende onderdelen.
  • Toegang tot milieuzones zonder restricties.
  • Steeds meer keuze in betaalbare EV’s, waaronder compacte modellen met een actieradius van 350–500 km.

Voor wie vooral naar de maandlast kijkt, kan het lonen om goed te vergelijken tussen EV’s, PHEV’s en zuinige benzinemodellen. Ook shortlease en occasionlease worden in 2025 interessanter, omdat de prijsverschillen kleiner worden.

2025 markeert een kantelpunt: elektrische leaserijders verliezen hun grootste fiscale voordelen. Dat betekent niet dat elektrisch rijden minder populair zal worden, de markt is inmiddels volwassen genoeg om op eigen kracht aantrekkelijk te blijven. Maar waar de keuze voorheen vooral door belastingvoordelen werd gestuurd, zullen prijs, laadnetwerk, actieradius en comfort nu zwaarder meewegen.

Wie in 2025 een leasecontract afsluit, doet er goed aan niet alleen naar de aanschafprijs of bijtelling te kijken, maar het hele kostenplaatje door te rekenen. Want in dit nieuwe speelveld wint niet per se de goedkoopste auto, maar de slimste keuze.

Lees ook:  Review Renault Austral: een ‘Nouvelle Vague’ SUV met atletische elementen

Foto header via iStock, credits: Dmytro Varavin

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy