De Citroën ë‑C4 biedt precies wat ik verwacht van een Citroën en dat bedoel ik als compliment. Vloeiende lijnen, elegantie en altijd net een beetje anders. Geen bliksemsnelle EV maar ook geen valse bescheidenheid. Een auto die rust uitstraalt en comfort, veel comfort.
De voorkant van de vernieuwde ë‑C4 is modern en karaktervol tegelijk. De smalle verlichting trekt een eigenwijze horizontale streep over de neus. Maar het nieuwe, forse Citroën-logo is toch wel de blikvanger. Aan de achterkant geeft de spoilerachtige rand op de achterklep een sportieve twist. Over het merk hoef je ook hier niet te twijfelen: de naam is volledig uitgespeld.
Fraai en ingetogen
Zodra je instapt, voel je het comfort. De stoelen zijn zacht en geven toch goede steun. Lekker natuurlijk als je wat langer onderweg bent. De zitpositie is makkelijk instelbaar, wat ook wel nodig is om de HUD ook te zien als je wat langer bent. De cockpit is overzichtelijk. Wel digitaal maar geen techshow. Alles is functioneel, fraai en toch ingetogen, waardoor het niet afleidt.
Intuïtief design
Het infotainment is goed geïntegreerd in het design en intuïtief. Snelknoppen zorgen dat je snel kunt schakelen zonder al te veel afleiding. De ‘auto’-knop is heel functioneel omdat je dan direct bij de rijhulpsystemen uitkomt. Dat is prettig als je de lane-assist of snelheidswaarschuwing niet wilt horen. Verder is de praktische middenconsole met draadloze oplader en draadloze Apple CarPlay fijn. Dat scheelt weer geklungel met kabels.
Ook achterin zit je lekker. Hoewel de achterkant iets afloopt is er genoeg ruimte voor je hoofd. Ook als ik achter mezelf zit heb ik geen knellende knieën. Het zitdeel van de bank is wat aan de korte kant. De kofferbak biedt 380 liter bagageruimte wat meer dan genoeg is voor dagelijks gebruik of een vakantie. Klap je de achterbank neer, dan heb je opeens 1.250 liter beschikbaar.
Steeds meer bereik
De ë‑C4 is 100% elektrisch en ik reed de variant met een 54 kWh accu en een elektromotor die 156 pk levert. Het is goed te merken dat ook Stellantis het bereik van nieuwe elektrische modellen aan het oprekken is. Dit model haalt dik 400 km op een lading. Genoeg om Nederland te doorkruisen of lekkere etappes te rijden op vakantie. Ideaal dat je kunt snelladen tot 100 kW. In de praktijk zit je dan in minder dan 30 minuten weer op 80%. Genoeg tijd dus voor een plas, een kop koffie en een broodje.
Kilometerslang zoeven
Onderweg hoef je niet bang te zijn voor een stijve rug. Zoals een Citroën betaamt, zoef je over de weg. Het geavanceerde hydraulische systeem vangt oneffenheden automatisch op. En dat is eerlijk gezegd ook wat ik van dit merk, van oudsher, verwacht. De Citroën ë‑C4 is niet de snelste of stoerste EV, maar wel de beste keuze als je ontspannen en comfortabel wilt rijden.