Kamperen is heerlijk en stiekem is het af en toe ook best wel wat gedoe. Dat kan echt anders. Geen dakkoffer die je actieradius kost en geen gesleep meer met scheerlijnen en tentstokken. Wat dacht je van een compacte trekhaaktent die je in een paar minuten uitklapt tot een ruime tent? Ik ging een weekend op pad met de Thule Outset op de trekhaak van een Mazda CX-60 PHEV. Het bleek een gouden combinatie.
De Thule Outset tent zag ik een paar maanden geleden voor het eerst bij de opening van het kampeerseizoen. Het idee sprak me meteen aan: een compacte koffer die je op de trekhaak klikt en op locatie lekker snel opzet. Geen ingewikkelde constructies of losse onderdelen.
In vijf minuten opgezet
In de basis is de Outset een grote koffer. Het opzetten is de eerste keer best een puzzel (een soort IKEA voor gevorderden). Met de handleiding en de instructievideo staat hij toch binnen een kwartier (en nu ik weet hoe het werkt, in vijf minuten). Je opent de koffer, zet een stevig frame op en verder gewoon uitklappen. Het geheel is robuust en stevig waardoor scheerlijnen niet nodig zijn. Er is een weerbestendige buitentent, maar wij hadden geluk met het weer en hebben die niet eens op hoeven zetten. Bovendien stonden we in de schaduw, dus de Thule tarp bleef ook in de hoes.
Veel aandacht voor details
Eenmaal opgezet, merk je meteen hoeveel aandacht Thule aan details heeft besteed. Slimme opbergvakken aan het hoofdeinde en boven je hoofd, en drie ruime openingen waardoor je makkelijk in- en uitstapt. Dat is sowieso eenvoudig omdat de tent een flink stuk van de grond staat. Er is genoeg plek om met z’n tweeën royaal te liggen (ook als je 1.90 meter bent). Een derde persoon kan erbij, al wordt het dan wel wat knusser. Voor extra opbergruimte buiten is er eventueel de Thule Outset Organizer.
De rest van je kampeerspullen kun je kwijt onder de tent of in de auto. De meeste kampeerders houden van kisten en kratten, dat is hier ook een verstandige keuze. Omdat ik op een natuurkampeerterrein stond, moest de auto naar de parkeerplaats. Voor de tent maakt dat niet uit, die staat ook zonder trekhaak als een huis. Wel zo fijn als je even een boodschap wilt doen of een uitstapje maakt.
Soepel power bijschakelen
De Thule Outset weegt zo’n 70 kg en is dus geschikt voor de meeste auto’s met een trekhaak. Ik ging op pad met de Mazda CX-60 PHEV, een auto met een trekgewicht van 2.500 kg. Dat was natuurlijk niet nodig, maar zegt wel iets over de power van dit model. Het lekkere van deze PHEV is dat hij elektrisch zo’n 60 km rijdt. En als je accelereert of verder moet, schakelt de benzinemotor soepel bij. Dit samenspel werkt heel prettig en heeft geen invloed op de rij-eigenschappen. Fijn is ook dat zelfs met een complete set kampeerspullen aan boord en de Outset achterop het verbruik heel efficiënt bleef.
Luxe op de camping en onderweg
De luxe van het ambachtelijke Japanse interieur van de Mazda staat wel een beetje in contrast met het minimalistische buitenleven. De stoelen zijn perfect af te stellen, zelfs rugkoeling ontbreekt niet. Verder voldoet de cockpit aan alle verwachtingen. Het scherm bedien je, geheel volgens de veiligheidsfilosofie van Mazda, met de centrale draaiknop of fysieke knoppen. Een HUD zorgt dat je altijd op de hoogte bent van de belangrijkste informatie om comfortabel en veilig naar de volgende camping te rijden.
Een weekend met de Thule Outset en de Mazda CX-60 PHEV liet zien dat kamperen niet ingewikkeld hoeft te zijn. Het is gewoon een kwestie van de juiste onderdelen slim combineren. Dan blijf je genieten: op de camping en onderweg.