De volledig elektrische Ford Puma Gen-E premium is een heerlijke auto met veel ruimte en kekke kleuren (zie foto boven). Het design is wellicht even wennen, vooral de bijzondere koplampen…
Ford gooit momenteel hoge ogen met de Explorer, de Capri en nu met de Puma. Het merk voelt de concurrentie van alle kanten, maar knokt zich gestaag terug in de markt. De elektrische Puma Gen-E doet zijn naam eer aan: hij accelereert snel, stuurt als een scheermes, mede dankzij het vierkante stuur, heeft super comfortabele stoelen en kan ongelooflijk veel bagage meenemen. Grootste comfort is naar mijn mening de one pedal optie. Wat een heerlijkheid! Ik begrijp de mensen niet die maar blijven roepen dat je lekker moet kunnen blijven schakelen en benzine slurpen…
Actieradius en ruimte
De Ford Puma Gen-E heeft een actieradius tot 376 km (WLTP) en dat is best behoorlijk. Rustig aan rijden in de stad wordt beloond met zomaar 150 km extra. Met een snellader laadt je bovendien in slechts 10 minuten 125 km erbij.
De compacte elektrische aandrijflijn levert ook meer bagageruimte op. De MegaBox in de bagageruimte van de reguliere Puma heeft in de Gen-E namelijk de gestalte gekregen van een GigaBox, die met een inhoud van 145 liter bijna twee keer zo groot is. Resultaat is een bagageruimte van 617 liter, meer dan sommige grotere SUV’s hebben. Hij heeft ook een frunk van 43 liter, ideaal voor het veilig opbergen van accessoires die je minder vaak gebruikt.
Opvallende koplampen
Het exterieur volgt de stijl van de laatste generatie Ford Puma met een in het oog springend ‘schild’ dat de traditionele grille vervangt, vergelijkbaar met de Ford Mustang Mach-E. De zogenoemde Dynamic Matrix LED-koplampen zijn, zoals gezegd, wel een stijlgevoelig onderdeel. Ze lijken op twee insectenogen die als het ware op de auto zijn geplakt. Zeker in kek geel waan je je even Maya de Bij die vrolijk over het asfalt danst. Volgens Ford verbeteren ze echter ‘het zicht door de lichtbundel dynamisch aan te passen aan bochten en verschillende rijomstandigheden.’
Zwevende middenconsole
Eenmaal achter het stuur is het tech wat de klok slaat. Je kijkt op twee high-definition beeldschermen, gericht naar de bestuurder en dat maakt de cockpit direct lekker professioneel. Het nieuwste SYNC 4-infotainmentsysteem biedt cloudgebaseerde navigatie en ondersteunt uiteraard draadloze Apple CarPlay en Android Auto. De auto heeft een zwevende middenconsole met extra opbergruimte en een handige verstelbare armsteun. Bovenop het beeldscherm direct voor de neus van de bestuurder ligt een van de B&O audioboxen en dat ziet er met twee uitstekende hoorntjes wel een tikje vreemd uit. Uit de kunst is dan weer de aparte volumeknop voor de audio!
De Puma Gen-E zit net als elke nieuwe moderne auto standaard al vol met handige tech. Optioneel kun je nog kiezen voor Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Lane Centring plus een 360-graden camerasysteem.
We zijn net als Ford voor meer kleur op de weg, dus een gele Ford Puma Gen-E premium is zo’n gek idee nog niet. Maar wees gerust, hij is er ook in ‘gewoon’ zwart…
De volledig elektrische Puma Gen-E is er vanaf € 35.495.