Review peugeot e-3008 en e-5008 dual motor: extra power = extra rijplezier

by Petrick de Koning

In Nederland viel ik direct voor de omkijkfactor van de Peugeot E-3008 en het comfort van de E-5008. Maar Peugeot is blijkbaar ambitieuzer en voegde extra power toe. En me succes: de nieuwe 325 Dual Motor-uitvoeringen zijn aanzienlijk krachtiger. Ik heb de 325 pk zelf ervaren in het bergachtige Schwarzwald. Wat opviel? Het vermogen is goed in balans met het rijgedrag dat ik al kende (en prettig vind).

Een extra elektromotor op de achteras zorgt voor 325 pk en vierwielaandrijving. In het glooiende landschap van het Schwarzwald rijdt dat heel prettig. Vooral als je omhoog rijdt naar een bergtop merk je hoe soepel dat gaat. Je krijgt een stevige duw in de rug als je het ‘gas’ geeft.

Review peugeot e-3008 en e-5008 dual motor: extra power = extra rijplezier Review peugeot e-3008 en e-5008 dual motor: extra power = extra rijplezier

Eenvoudig bijschakelen

Beide modellen hebben vier rijmodi: Normal, 4WD, Sport en Eco. Je bepaalt dus zelf welke rijervaring je wilt. In de Normal-modus schakelt de extra motor alleen bij als je accelereert. Op de autobahn haal je dan net iets makkelijker in. Een keuze voor de 4WD-stand betekent dat beide motoren aanstaan. Dat voelt prettig en stevig als je omhoog slingert langs steile haarspeldbochten. De Sport-modus geeft iets meer pit, maar eerlijk gezegd is dat niet waarom ik deze SUV’s wil rijden. 

Ruime en comfortabele alleskunners

Qua design is er weinig veranderd. En eerlijk gezegd, hoeft dat voor mij ook niet. De E-3008 blijft mijn designfavoriet. De aflopende daklijn geeft ‘m een sportieve uitstraling. Ook vanbinnen sluit de cockpit perfect om je heen, zonder beklemmend te zijn. De E-5008 is wat meer een comfortabele alleskunner voor gezinnen of groepen. Zonder dat je inlevert op rijcomfort en luxe.

Lees ook:  Dit is de nieuwe Renault 5: iconische "je ne sais quoi allure" in een volledig elektrische auto

Net wat veelzijdiger

Over de actieradius hoef je je inmiddels ook geen zorgen meer te maken. De E-3008 Dual Motor komt op papier tot 490 km en de E-5008 rijdt 467 km. Dit hangt natuurlijk af van je rijstijl, de belading en de gekozen rijmodus. Dankzij de 325 Dual Motor zijn deze fraaie modellen toch weer net wat veelzijdiger. Of je die extra pk’s nodig hebt in de Nederlandse polder mag je zelf bepalen. In het Schwarzwald is dit in ieder geval een dik pluspunt.

De vanafprijzen van E-3008 en E-5008 met dual motor zijn €56.515 en €59.515.

Review peugeot e-3008 en e-5008 dual motor: extra power = extra rijplezier Achterkant

* Op de foto’s is de e-3008 te zien.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy