Als klein jochie keek ik begin jaren ’70 met grote ogen naar de roestbruine Ford Capri van mijn oom. De lange motorkap, lage zit en een ronkend geluid maakten flink indruk. In mijn beleving was het een echte muscle car. Jaren later komt Ford met een compleet nieuwe Capri: elektrisch, SUV en een stuk ruimer. Is de magie verdwenen? Nee hoor. Hij ronkt misschien niet meer, maar de muscles zijn gebleven. Alleen wel anders verpakt.
De nieuwe Ford Capri is flink uit de kluiten gewassen en met 4,63 meter is hij zelfs iets langer dan de Explorer. Hij is wel wat lager, waardoor het profiel toch lekker sportief is. Het silhouet is misschien typisch SUV, maar details als de ronde ruiten in de zijkanten en een klassiek metallic accent op het stuur, zijn een subtiele knipoog naar z’n voorganger.

Toeval: Ford Capri en Explorer achter elkaar in de straat geparkeerd.
Stil maar niet tam
Onder de motorkap zit geen grommend blok meer, maar een krachtige elektromotor. De Extended Range RWD-variant levert 286 pk en sprint in 6,4 seconden naar de 100. Normaal vind ik dat niet per se interessant, maar bij de Capri natuurlijk wel. En met een actieradius tot 627 km (WLTP) kun je een flink stuk cruisen. En komt het einde van de batterij in zicht? Zoek dan een snellader op en je bent in een half uurtje weer 80% opgeladen.
Keep your eyes on the road
Het interieur is ronduit luxe. De cockpit sluit perfect aan op de bestuurder. Het grote, verstelbare infotainmentscherm is niet alleen heel intuïtief, maar ook makkelijk te bedienen. Je kan de private locker als kluis gebruiken. Een ander pluspunt is de MegaConsole in het midden. Daar kun je complete literflessen in opbergen. Zoals gezegd zit je riant met alles wat je nodig hebt om comfortabel te rijden binnen handbereik. Een overzichtelijk HUD zorgt ervoor dat je veilig rijdt terwijl je je ogen op de weg houdt.
Liever achter het stuur
De Capri biedt niet alleen voorin alle ruimte. Ook achterin zit ik met 1.90 echt lekker. Toch zit ik liever gewoon achter het stuur in deze auto. Toch hebben passagier volop plek en kunnen heel wat bagage meenemen. Met een kofferbak van 572 liter kun je zonder zorgen een weekendje weg. Als je dat overweegt kun je kiezen uit drie varianten: Style, Select en Premium. Hierbij is de Style de basisversie. De Select en Premium bieden meer luxe en zijn beschikbaar met zowel achterwiel- als vierwielaandrijving. Je kiest dus altijd een Capri die bij je past.
Conclusie
De nieuwe Ford Capri is misschien geen brullende coupé meer, maar wel een praktische SUV met sportieve uitstraling én spierballen.