Review: BMW 120, niks overdreven, precies goed

by Sjaak Hoogkamer

Ik heb per ongeluk soms iets met BMW en dan vooral met de 1-serie. Ik had hem vaak als leenauto bij een APK-tje of bij een ongelukje met de leasebak. Heerlijke auto, snel en stoer, en met geweldige stoelen.

Het mooie aan de vernieuwde 120 vind ik persoonlijk de juiste BMW-balans. Mooi design, perfecte motortechniek, bescheiden ‘niertjes’, het lekkere compacte formaat, geen aanstellerij en een aantrekkelijke cockpit met een bescheiden display.  

Niet altijd intimiderend

Wat ik maar wil zeggen: het hoeft niet altijd groot, gespierd, intimiderend of bruut te zijn. Mag wel, maar bij de 120 even niet. Bovendien heeft de nieuwe BMW 120 een mild hybrid motor die je dus bij rustig rijden en remmen veel energie teruggeeft. Schakelen gebeurt met een zeventrapsautomaat, de batterij van 0,9 kWh wordt opgeladen dankzij regeneratief remmen. Een benzineverbruik van 1 op 18 is zelfs goed haalbaar, en dat voor een BMW! 

Review: BMW 120, niks overdreven, precies goed Review: BMW 120, niks overdreven, precies goed

Sportief

Met een M Sport-pakket -zoals wij hadden en te koop voor nog geen 3 mille – oogt de auto uiteraard net even sportiever, waarbij vooral de M-details in het interieur opvallen. Neem de M-kleurige stiksels op het dashboard en het fraaie M-stuurwiel dat ook geweldig in de hand ligt. De stoelen zitten zoals gezegd heel goed met veel steun in de lendenen. Je kunt bovendien lekker laag in deze auto zitten. Voor mij betekent dat extra punten, want ik ‘lig’ altijd graag in een auto! 

Interieur

Luxe en innovaties

Aan boord voel je overal om je heen direct de luxe en innovaties. Vanaf de bestuurdersstoel is alles makkelijk bereikbaar en schakelbaar, zoals de volumeknop van de audio! Elke rit wordt een prettige en stille reiservaring dankzij de Steptronic-transmissie met dubbele koppeling, die soepel schakelen garandeert. Het M-raamomlijsting hoogglans Shadowline geeft de auto een krachtige, stijlvolle uitstraling, terwijl het lichtpakket zorgt voor een sfeervolle ambiance.

Lees ook:  Getest: met de e-scooter van NIU de stad door zoeven

Alle denkbare digitale ondersteuning

Je bent in de 120 altijd digitaal verbonden dankzij Personal eSim. En voor die exclusieve M Performance-touch biedt de extra getinte achterportierruiten en achterruit een stoere, mysterieuze look. Met Parking Assistent wordt inparkeren kinderspel. De nieuwste BMW iDrive tilt technologie naar een hoger niveau. Het intuïtieve systeem, gebaseerd op het BMW Operating System 9, reageert prima op spraak- en aanraakbediening. Personalisatie staat centraal: kies uit een scala aan digitale diensten en pas je rijervaring volledig naar wens aan. 

Review: BMW 120, niks overdreven, precies goed

Is er dan geen enkel minpuntje? Nou, wellicht dat de aandrijflijn soms even twijfelt: zal ik nu gaan? Vooral bij inhalen lijkt de automaat even te moeten nadenken welke versnelling te pakken. Als je hem in de sport-stand zet is dat euveltje verholpen. 

Informatie

De BMW 120 is te koop vanaf 42.330 euro. Hij is er in diverse xDrive, diesel en benzine-varianten. 

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy