Renault 4 E-Tech electric: ‘spijkerbroekauto’ maakt indrukwekkende comeback

by Sjaak Hoogkamer

Vergeet nooit je mooiste successen. En herhaal die. De hoogste baas van Renault had dit voor ogen toen hij besloot de Renault 5 en nu de 4 een welverdiende renaissance te geven. Uiteraard nu geheel elektrisch, maar nog steeds met de bravoure, stoerheid en hippie-achtige flair van toen.  

Dertig jaar lang was de klassieke Renault 4 (toentertijd liefkozend ‘viertje’ genoemd) de favoriete auto van Jan en alleman, zowel stads- als plattelandsbewoners, bakkers, postbodes, brandweerlieden en besteldiensten. In Nederland uiteraard ook zeer geliefd bij spijkerbroek dragende hippies, kunstenaars, pijp rokende intellectuelen, vrijdenkers, francofielen van het eerste uur en studentikoze types. Wat werd er niet in vervoerd? In Frankrijk natuurlijk naast mensen ook en vooral kippen, schapen, wijn en strobalen en in Nederland hele huisraden, ladders, surfplanken, campingspullen en een deel van het voetbalteam. 

Oud en nieuw Renault Oud en nieuw Renault

Het ‘viertje’ als verkoopwonder

De Renault 4 was van 1961 tot 1992 een wereldwijd succesverhaal. Een verkoopwonder met een duizelingwekkende 8.135.424 verkochte exemplaren in dertig jaar tijd, in meer dan honderd landen, op vijf continenten. Daarmee is de Renault 4 wereldwijd het bestverkochte model van Renault ooit. Het is niet vreemd dat de auto is uitgegroeid tot een internationaal cultureel icoon dat nu zijn wedergeboorte beleeft.

In de beginjaren omschreef Renault de 4 als volgt:  ‘Compact, ruim en veelzijdig: een voiture à vivre die met zijn tijd meegaat, geschikt voor elke bestemming en elke situatie – een robuuste en stijlvolle ‘spijkerbroekauto’.’ Een allemansvriend dus, en die potentie heeft de 4 in een geheel nieuw jasje zeker ook in zich. Het is niet verwonderlijk dat 65% van de techniek van de Renault 5 terug komt in de 4. Genetisch hebben beide modellen nu eenmaal een grote verwantschap, met dit verschil dat de 4 veel ruimer, breder en langer is. Beide auto’s hebben dan ook hun eigen fanbase: de 5 is vooral gericht op stedelijke klanten, terwijl de 4 een breder publiek aanspreekt, waaronder ook jonge gezinnen.

Lees ook:  Renault 5 E-Tech electric: hebbeding vanwege de historie en het design

Sympathiek ruimtewondertje

De nieuwe Renault 4 E-Tech electric – wij waren medio mei bij de persintroductie van het model in Lissabon (op zich vreemd, want had het Franse platteland niet juist de meest voor de hand liggende habitat geweest voor dit kersverse viertje?) – is al net als zijn illustere voorganger een auto voor elke behoefte, voor zowel de alledaagse ritjes als voor de weekends en vrije tijd. De bagageruimte bedraagt 420 liter, de drempel van de bagageruimte is laag en er zijn slimme bergvakken, een neerklapbare achterbank én een plat neerklapbare passagiersstoel, dus de surfplank kan net als lange bouwmaterialen van de Gamma makkelijk mee. 

Renault 4 E-Tech electric: ‘spijkerbroekauto’ maakt indrukwekkende comeback Renault 4 E-Tech electric: ‘spijkerbroekauto’ maakt indrukwekkende comeback Renault 4 E-Tech electric: ‘spijkerbroekauto’ maakt indrukwekkende comeback

Andere mooie innovatie in de 4 is de One Pedal-functie, beschikbaar vanaf de techno-uitvoering. De functie is te activeren via de schakelpaddles aan het stuur. De One Pedal-functie maakt het rijden bijzonder eenvoudig, gewoon een beetje ‘spelen’ met 1 pedaal (wel behoorlijk blijven ‘gassen’, want voor je het weet sta je stil!)! Je maakt met One Pedal maximaal gebruik van regeneratief remmen – tot aan volledige stilstand. 

Vette knipoog naar oude 4

De nieuwe 4 knipoogt met allerlei geinige details naar zijn voorganger zoals met de motorkap waarvan de lijnen tot de onderzijde van de grille doorlopen, waardoor de motorkap vlakker lijkt en de grille verticaler, net als die van het originele model. De bumpers zijn aan weerszijden voorzien van een soort bumperrozet, ‘stops’, als verwijzing naar de rozetten van het origineel. Uiteraard ontbreekt de derde zijruit niet, een detail met een moderne twist. De herkenbare daklijn is behouden, nu met de toevoeging van dakrails (afhankelijk van de uitvoering) en ook de achterlichten verwijzen eveneens naar het roemrijke verleden. 

Lees ook:  Kamperen in de 'achterbak'

De nieuwe Renault 4 E-Tech electric heeft dezelfde cockpit als de nieuwe 5 en is voorzien van alle nieuwste tech snufjes. Het scherm voor de bestuurder is een 10,1-inch digitaal instrumentenpaneel (7 inch in de basisversie) dat een volledig scala aan rij-informatie toont. Het centrale multimediascherm meet 10 inch in alle versies en is uitgerust met het openR link-multimediasysteem met geïntegreerde Google-diensten dat de auto een scala aan Google-apps en -diensten en continue updates biedt. Het systeem kun je bedienen via het aanraakscherm of met spraakbesturing via de ingebouwde spraak assistent. Bovendien is het systeem volledig compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. 

Interior Interior

Rauwheid vs. pure luxe

Om nog meer onderscheid aan te geven: de nieuwe 4 kan een caravan van 750 kilo meetrekken en de achterklep is elektrisch en automatisch! Dat laatste is zeker in schril contrast met de ‘oude ‘4, die eigenlijk was gespeend van elke luxe. Die auto ademde eenvoud, robuustheid, was een werkpaard dat elk obstakel moeiteloos wist te nemen. Maar we leven in moderne tijden, net wat u zegt, en dat betekent dat de elektrische 4 supercomfortabel oogt in tegenstelling tot zijn ruwe bolster, blanke pit- voorganger. De nieuwe Renault 4 is een uiterst sympathieke auto die stuurt als een scheermes, die ruim aanvoelt en je bovendien comfortabel meevoert door berg en dal. Met alle kleine verwijzingen in en aan de auto naar de klassieke 4 beleef je weer even stiekem de oude tijden, maar een stel kippen of een schaap achterin gooien zal niet meer zo snel gebeuren…

Wat weer wel een warme herinnering is aan het praktische karakter van de oude 4: de 11 kW AC-lader van de nieuwe 4 is bidirectioneel, en dat betekent zoveel als dat hij geschikt is voor V2L (vehicle-to-load). Met de bijbehorende adapter kan de batterij van de 4 namelijk stroom leveren aan (huishoudelijke) apparaten als een koffiezetapparaat of BBQ! Kijk, dat is zo’n detail waar je blij van wordt. Uit de oude 4 kon je namelijk in een wip de stoelen trekken, rond een kampvuur zetten en het feestje kon beginnen.  

Lees ook:  Volvo V60 T6 AWD Plug-in Hybrid: de stijlvolle kameleon van de weg

Laden

Schuifdak voor zonnig karakter

De Renault 4 E-Tech electric is binnenkort leverbaar met een canvas schuifdak, dat dit model een extra zomerse uitstraling geeft. Met dit schuifdak draagt de auto de naam Plein Sud (‘naar het zuiden’). Ook dit is een knipoog naar de Renault 4 uit de jaren zestig en specifiek de versie Plein Air (open lucht). 

Tot slot de twee varianten: de 4 is er met een batterij voor 300 km (urban range) en een voor 400 km (comfort range) actieradius. De prijs van de nieuwe Renault 4 E-Tech electric begint bij net geen 30 mille. Wil je de comfort range rijden – en dat is wel aan te bevelen, want ook met stoelverwarming – dan hanteert het automerk een prijskaartje van rond de 35 mille. Daarmee zit de 4 in een bomvol segment waarin alle gangbare merken knokken voor een marktaandeeltje. Maar ja, er is natuurlijk maar een Renault 4 (oké, nu twee dan).

Kijk voor meer info: www.renault.nl 

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy