Man, wat is dit karretje fraai vormgegeven. Een parel op de weg en een daverende knipoog naar de jaren 70.
De Renault 5 was in die tijd – net als de 4 – een gewilde occasion. Ik weet het nog. Dat koekblik met die kenmerkende aflopende achterkant en dan het liefst in oogverblindend oranje. Ik had zelf een Renault 16, weliswaar ook in feloranje, maar die vond ik eigenlijk te groot. Het ‘vijfje’ was snel en wendbaar en je kon hem overal parkeren. Nou ja, bijna overal.
Comeback kid
De Renault 5 maakt een comeback, en wat voor een! Uiteraard is het een knipoog naar het icoon uit de jaren 70, maar de ontwerpers hebben hem wel even fors door de spreekwoordelijke wasstraat gehaald. Belangrijkste verschil is uiteraard dat de nieuwe 5 helemaal elektrisch is. Is geen schande, integendeel. De oude 5 is ingehaald door de moderne tijd zou je kunnen zeggen en alle innovaties en tech snufjes vind je erin terug.
De nieuwe 5 rijdt magnifiek, de stoelen zitten heerlijk en het display staat heel handig een tikje naar jou toe gekanteld. Het display bestaat uit twee grote schermen en zoals gebruikelijk is Google hier de baas, wat betekent dat je toegang hebt tot Google Maps en Waze. Navigeren gaat net zo makkelijk als op je smartphone. Via de Google Play Store kun je allerlei andere apps downloaden, zoals Spotify.
Wanneer je naar de auto loopt, knippert de pupilvormige LED-verlichting naar je. Daarna gaan de laadindicator op de motorkap – een mooi gestileerde 5 – en de voor- en achterlichten direct aan. De welkomstbonanza gaat verder in de auto, op de twee schermen, terwijl een geluidscompositie, gecreëerd door Jean-Michel Jarre, op de achtergrond speelt. De cockpit is qua design een feestje. Het moderne ontwerp van de stoelen is rechtstreeks geïnspireerd op dat van de stoelen van de toenmalige Renault 5 Turbo, die met hun H-vorm eraan herinneren dat Renault in de jaren zeventig en tachtig hun tijd enigszins al vooruit waren.
Messcherp sturen
De wielkasten zijn weliswaar rond, maar de vorm van de spatborden verwijst naar de karakteristieke uitingen van de oorspronkelijke Renault 5. De gekleurde daklijsten (zwart, rood of goudkleurig), het dieprood van de verticale achterlichten en de carrosseriekleuren doen ook denken aan de oorspronkelijke Renault 5. Renault voorziet overigens alle versies van de Renault 5 E-Tech electric van grote 18-inch wielen die de auto een stoer imago geven. Ander vernuftige innovatie is de voorwielophanging, gecombineerd met een zogenoemde multilink-achterwielophanging, die zorgt voor een verbeterde dynamiek in scherpe bochten, omdat de achterwielen onafhankelijk van elkaar bewegen. Resultaat: meer stabiliteit in ruimere bochten en verbeterd comfort, ook al druk je het gaspedaal wat dieper in.
Avatar helpt je op weg
De 5 is het eerste model met Reno, een nieuwe virtuele reisgenoot. Reno is een avatar met een echte persoonlijkheid die zowel in als buiten de auto met je communiceert. De multi-sense-instellingen passen de zintuiglijke ervaring aan naar jouw specifieke voorkeuren. Er is bovendien keuze uit vier rijmodi: Comfort, Sport, Eco en Perso. Elke modus combineert de uiteenlopende instellingen om een andere sfeer en andere kenmerken te bieden, bijvoorbeeld de zwaarte van de besturing en de respons van het ‘gaspedaal’.
Je kunt kiezen uit een 40 kWh- of een 52 kWh-batterij, waarmee je respectievelijk 300 en 400 kilometer kunt rijden op een volle lading. Houd wel rekening met de kou, want dan moet de actieradius fors inleveren. Afhankelijk van de batterij die je kiest, krijg je een vermogen van 70 kW (95) of 88 kW (120 pk) bij de kleinere batterij en 110 kW (150 pk) bij de grotere. Niet onbelangrijk wellicht als je op het punt staat om een nieuwe auto te gaan kopen: de Renault 5 E-Tech electric is inmiddels verkozen tot overall winnaar EV van het Jaar 2025 én winnaar in het middensegment.
Koop een icoon
Heel eerlijk: deze auto koop je vooral vanwege de nostalgie en omdat jij graag in charge bent, lees: achter het stuur zit. Want de 5 is geen ruimtewonder. Je kunt iemand meenemen als medepassagier, maar dan houdt het ook op. De achterbank is al net als vroeger: er is plek voor de dagelijkse boodschappen, maar niet voor je vrienden…
Instappen kan vanaf net geen 27 mille, maar dan heb je ook wel een tikje uitgeklede versie. Ons advies is om voor de iets duurdere versies te gaan met meer comfort, luxe en hogere actieradius.