De EV-revolutie zorgt niet alleen voor schonere elektrische auto’s. Slim gebruik van elektromotoren maakt ook hybride en old school brandstofauto’s efficiënter. En uiteindelijk dus schoner. Mazda gaat zeker slim om met deze ontwikkeling. De Mazda2 M Hybrid en de Mazda2 Hybrid zijn perfecte voorbeelden. Tijd om op pad te gaan met de nieuwste varianten.
De Mazda2 komt voort uit een samenwerking met Toyota. Het model lijkt als twee druppels water op de Yaris Hybrid. Toch hebben de nieuwste modellen letterlijk meer een eigen smoel (en kont). De auto’s lijken onmiskenbaar op elkaar. Maar met een typische Mazda grill krijgt de 2 een geheel eigen karakter.
Geen energie morsen
Tot zo ver de overeenkomsten tussen de Mazda’s. Er zijn zeker ook verschillen. De Mazda2 M Hybrid wordt geholpen door een ISG. Deze starter/generator wint energie bij het afremmen en helpt zo nodig met de acceleratie. Voordeel is dat de auto elke liter brandstof superefficiënt benut. Waar het maar kan, bespaart dit model, zodat er geen energie gemorst wordt. En dat zie je terug in het verbruik.
Lekker cruisen
Tijdens het rijden, merk je hier trouwens helemaal niets van. De Mazda2 M Hybrid rijdt heel comfortabel. Het is echt een lekker compacte auto die je makkelijk door het verkeer manoeuvreert. Het is weliswaar een benzineauto, maar hij trekt lekker vlot op. En eenmaal op snelheid ligt ook deze relatief lichte auto stevig op de weg. Dus ook op de snelweg kun je lekker cruisen.
Met de hand schakelen
De rijervaring kreeg voor mij een extra impuls door de handgeschakelde 6-bak. Automaten zijn inmiddels zo standaard dat het een feest is om weer zelf te schakelen en de 1.5liter/90pk aan te sturen. Dat komt mijn rijplezier zeker ten goede. En het interieur helpt daar prima bij. De cockpit is overzichtelijk. Het scherm is functioneel en intuïtief en er zijn gelukkig ook genoeg fysieke knoppen om zelf de controle te houden.
Verder komt het Japanse vakmanschap dat Mazda uitdraagt, volledig naar voren. Mazda gebruikt chique materialen met toffe accenten zoals ambachtelijke stiksels op het dashboard en kleuraccenten in de relaxte stoelen.
Meer energie terugwinnen
Dan de Mazda2 Hybrid die voor de aandrijving steunt op een benzine- en een elektromotor. Deze twee werken slim samen waardoor alle energie weer terugkeert als extra kilometers. Je kunt in de stad zelfs de EV-stand gebruiken en even volledig elektrisch rijden. Met 116 pk is dit model enorm zuinig. Zonder je best te doen, kom je uit op zo’n 1 op 26. Dat is een topprestatie, waar vrijwel iedereen heel blij wordt. Minder uitstoot en minder kosten.
Veilig en verantwoord sturen
De intelligente afstemming tussen beide krachtbronnen zorgt voor goed rijbeleving. De automaat schakelt soepel en de overbrenging is heel goed. Hierdoor kun je Mazda2 hybrid best sportief rijden. Het complete aanbod rijhulpsystemen helpt je om dit wel allemaal veilig en verantwoord te doen. Bijvoorbeeld met adaptive en gewone cruisecontrol, botspreventie en lane assist. De melding als je de maximumsnelheid overschrijdt is even wennen. Maar ik vrees dat dit de toekomst is. En vergeet niet dat het om je veiligheid gaat.
Ambacht en luxe
Het interieur is logischerwijze ‘Crafted in Japan’. Mooie materialen die ambachtelijkheid en luxe uitstralen. De indeling van het dashboard klopt gewoon. De bediening is net als bij de Mazda2 M Hybrid heel logisch. Het scherm is aardig van omvang en je navigeert makkelijk door de opties. Ook hier is het fijn dat er wel old school knoppen zijn. Je telefoon laad je draadloos op en Apple Carplay en Android Auto zorgen dat je op je route blijft en geniet van je eigen playlist of podcast.
De compacte modellen zijn Mazda2 M Hybrid en de Mazda2 Hybrid verrassend rijk uitgerust en dus lekker zuinig. En of je nou zelf moet schakelen of je laat verwennen door de automaat: de rijbeleving is meer dan prima.