Zeg je ‘small car’ (A-klasse) dan denk ik meteen aan een Kia Picanto. Dit model is al jaren een vast onderdeel van het straatbeeld. Logisch, want er zijn inmiddels dik 150.000 exemplaren verkocht. Zo’n succesnummer geef je als merk natuurlijk ruime aandacht. En dat doet Kia. De Picanto kreeg een update, en wat voor een!
Het design van de Picanto is heel herkenbaar. Toch vallen de rechtere lijnen wel op. In het design zie je door je oogharen duidelijke overeenkomsten met de nieuwe EV3 en de kloeke EV9. Consistent design dus.
Hoewel de dimensies vrijwel gelijk zijn, doet een nieuw front echt iets voor de uitstraling. Gebruik van zwarte accenten in de grill en de bijzondere lichtlijnen zorgen voor een eigenwijze, beetje futuristische look. Hiermee is de neus best indrukwekkend. Ook de achterkant is opgefrist en oogt wat rechter en breder. Kortom, de Picanto ziet er robuuster uit.
Verrassend comfortabel
Van binnen is en blijft het een compacte auto, maar toch zit ik (1.90m) verrassend comfortabel. De stoelen geven genoeg steun en ik zit totaal niet met mijn knieën in mijn nek. Het is fijn dat mijn hoofd goed beschermd is. De hoofdsteun is verstelbaar en biedt voldoende ondersteuning; wat in veel andere A-klasses regelmatig ontbreekt.
Achter het stuur heb je perfect zicht op de digitale klokken. Lichtaccenten geven de cockpit het gevoel van diepte. Het touchscherm rechts is lekker overzichtelijk en werkt snel. Gelukkig zijn er ook nog fysieke knoppen voor de klimaatbeheersing. Op het stuur kun je ook diverse basale functies aansturen. Verder ziet het interieur en superverzorgd uit. Het materiaalgebruik en de stijlvolle chroomaccenten geven de cockpit een luxe uitstraling. Stoel- en stuurverwarming dragen hier zeker aan bij.
Achterin heeft Kia er alles aan gedaan om het passagiers comfortabel te maken. De ruimte is beperkt, maar door de achterbank in een goede hoek te plaatsen, kunnen ook langere mensen hun benen en hoofd goed kwijt. En met een eigen USB-aansluiting hoef je je ook niet te vervelen. Nog verder naar achter biedt de kofferbak zo’n 250 liter bagageruimte.
Vlot navigeren door de stad
De Picanto is met 880 kg niet heel zwaar en de 1.0 liter 3 cilindermotor krijgt dit gewicht dan ook goed in beweging. De 63 pk die dit oplevert, is ruim voldoende om vlot door het stadverkeer te rijden. Voordeel is dat je op de kleinste plekjes kunt parkeren. Als je wat verder weggaat, houdt deze auto zich ook goed. Hij ligt lekker stevig op de weg, waardoor cruisen op de snelweg prima kan.
Rijk uitgerust
De rijeigenschappen zijn gewoon goed. Hij stuurt scherp en accelereert soepel. Hoewel de geluidsisolatie veel geluid buiten houdt, hoor je de motor wel lekker snorren als je even gas geeft. Voor je het weet, word je dan wel terechtgewezen door een piepje. Want ook het kleinste Kia model is rijk uitgerust met rijhulpsystemen. Naast de melding van de maximumsnelheid, dodehoekdetectie en lane-assist, profiteer je ook van een cruise control.
Kia laat duidelijk zien dat het de Picanto serieus neemt en dat voel je als bestuurder. Het is en blijft een compacte auto, maar wel een die lekker stoer en super compleet uitgerust is!