Met een focus op moderne technologie, premium afwerking en een plug-in hybride aandrijfsysteem probeert de Kia Sorento 1.6T PHEV Executive Line een breed publiek te verleiden. Maar hoe houdt hij zich in de praktijk?
Stoer en modern design
De Kia Sorento 1.6T PHEV Executive Line valt direct op met zijn robuuste uiterlijk. De bekende “tiger nose”-grille en de strakke LED-koplampen geven de SUV een krachtige uitstraling, die Kia de afgelopen jaren steeds verder verfijnd heeft. Vergeleken met eerdere modellen zoals de Sportage, straalt deze Sorento meer luxe uit en past hij beter bij het hogere segment dat Kia met de Sorento wil aanspreken. In het Executive Line-pakket zitten extra designaccenten zoals chroomdetails en 19-inch lichtmetalen velgen, die het model absoluut een meer luxe uitstraling geven.
Interieur: ruim, doordacht, maar soms druk
Binnenin is de Sorento behoorlijk ruim, met comfy zitplaatsen voor zeven personen en volop opbergruimte. De eerste twee rijen zitten uitstekend en zijn voorzien van lederen bekleding en verwarming; ideaal voor lange ritten. De derde zitrij is voor kinderen goed bruikbaar, maar voor volwassenen wat krap (lange benen zijn een no-go).
Hoewel het dashboard en de middenconsole voorzien zijn van mooie materialen, kán de hoeveelheid aan knoppen en functies soms wat overweldigend aanvoelen (klein beetje een cockpit gevoel…). Het 10,25-inch touchscreen en het 12,3-inch digitale instrumentenpaneel werken hartstikke prima, maar kunnen ook wat complex overkomen voor wie niet gewend is aan veel technologie in de auto.
Rijervaring: soepel, maar geen sportieve SUV
De combinatie van een 1.6-liter turbobenzinemotor en een elektromotor levert een totaal van 265 pk. Hiermee is de Sorento vlot genoeg voor dagelijks gebruik, hoewel de focus ligt niet op sportiviteit. De SUV rijdt soepel, met een stille elektrische modus die ideaal is voor korte ritten. De elektrische actieradius ligt rond de 51 kilometer, genoeg voor ritjes in de stad en korte woon-werktrajecten. Echter, op lange ritten leunt de auto voornamelijk op de benzinemotor, wat het brandstofverbruik omhoog kan drijven als de accu leeg is. De vierwielaandrijving biedt extra stabiliteit, maar het blijft een grote auto die soms log aanvoelt, vooral in de stad.
Technologie en veiligheid: compleet uitgerust
De Sorento Executive Line heeft wat je noemt een rijke uitrusting qua veiligheid en technologie. Denk aan adaptieve cruise control, een dodehoekcamera en een 360-graden camerasysteem – allemaal ontworpen om veilig en gemakkelijk te rijden. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, evenals een premium audiosysteem. Het navigatiesysteem werkt soms wel wat traag merkten we. De bediening van de technologie in de auto is even wennen, maar de meeste systemen functioneren intuïtief zodra je ermee vertrouwd bent.
Duurzaamheid en kosten
De hybride aandrijving en lage uitstoot (38 g/km CO2) maken de Sorento PHEV milieuvriendelijker dan veel conventionele SUV’s. Toch blijft het verbruik sterk afhankelijk van het gebruik van de elektrische modus. Opladen aan huis is praktisch, maar bij openbaar laden mis je soms een snellere laadsnelheid. Door de hoge aanschafprijs in de Executive Line-uitvoering (vanaf € 66.890) is het ook geen goedkope keuze, maar wel een goed uitgeruste gezinsauto met lage bijtelling voor zakelijke rijders.
De Kia Sorento 1.6T PHEV Executive Line is zeker een waardige vertegenwoordiger van Kia’s premium ambities. Voor gezinnen die duurzaamheid belangrijk vinden en veel comfort wensen, is de Sorento dan ook een aantrekkelijke keuze. Toch moet je rekening houden met het grotere formaat (wow!) en het feit dat de plug-in hybride vooral optimaal presteert in combinatie met regelmatige laadmomenten. De Sorento is wat ons betreft niet per se een sportieve SUV, maar eerder een comfortabele en complete reisgenoot die de naam van Kia als,veelzijdige autofabrikant verder versterkt.