Als je regelmatig auto’s test, raak je best een beetje verwend. Hoe tof is het dan om te merken dat andere verkeersdeelnemers omkijken als je voorbij rijdt? Dat is precies wat me gebeurde toen ik op pad ging met de nieuwe Peugeot E-3008. En geloof me, niet alleen omstanders zijn onder de indruk.
SUV’s zijn er inmiddels in alle soorten en maten. Volgens Peugeot hebben we hier te maken met een slanke fastback SUV. Dat klinkt natuurlijk heel chique. Maar hoe je het ook labelt, de Peugeot E-3008 heeft een prachtig silhouet. De voorkant oogt heel stoer met de grille die ook de kleuren van de auto weergeeft. De lichten die leeuwenklauwen vertegenwoordigen blijven een grappig accent van de GT-lijn. Richting de achterkant loopt de daklijn mooi rond af. Verder geven diverse zwarte accenten het model een futuristische en subtiele uitstraling.
Indrukwekkend interieur
Het interieur is ronduit indrukwekkend. Je stapt een cockpit binnen die zich bijna automatisch om je heen plooit. Zodra je gaat zitten, ben je letterlijk onderdeel van deze auto. Gelukkig zonder dat het beklemmend voelt, het is eerder huiselijk. Het mooie gebogen design en de mooie, warme materialen versterken dit gevoel. Tegelijkertijd is de cockpit wel helemaal van deze tijd, inclusief subtiele lichteffecten.
Voor je heb je een wijds panoramisch display, dat verdeeld is in twee delen. Links heb je de digitale klokken en rechts het infotainment en de bediening. Opvallend is een smal touchscreen in de middenconsole. Met deze snelkoppelingen creëer je een persoonlijke bedieningservaring. Het stuur is geheel volgens de I-Cockpit-filosofie van Peugeot klein. Toch vind je er heel wat knoppen voor een logische bediening.
Riante binnenruimte
Zoals gezegd zit je als een vorst (stoelmassage!). En dat geldt niet alleen achter het stuur. Ook achterin is de ruimte riant. Er is veel plek voor je benen en zelfs met de licht aflopende daklijn is de hoofdruimte prima. Op de tweede rij zit je dus lekker comfortabel, ook als volwassene. Over bagage hoef je helemaal geen zorgen te hebben. Met een kofferruimte van 520 liter kun je heel wat tassen of koffers meenemen.
Vlotte overbrenging
De elektrische 3008 rijdt zoals je mag verwachten. De 73 kWh accu heeft op papier een bereik van 525 km. Hoewel dit in de praktijk altijd iets minder is, zeker in de winter, kom je er in Nederland een heel eind mee. Bovendien gaat laden aardig snel, in een half uur ben je van 20 tot 80 procent. En gelukkig maar dat je zo snel weer op pad kunt, want hij rijdt heel soepel. Hij stuurt lekker direct en de automatische versnelling brengt de 210 pk vlot over op de wielen en de weg. Als je wilt, kun je zelf extra energie terugwinnen met de flippers aan het stuur.
Een fraaie verschijning
Het rijcomfort is gewoon goed. De uitgebreide rijhulpsystemen zorgen dat je comfortabel en veilig door het verkeer zoeft. En het helpt zeker dat de E-3008 echt heel stil is. Dit betekent echter niet dat hij geen aandacht trekt. Zoals gezegd, zag ik heel wat mensen op straat omkijken naar deze fraaie verschijning.
De vanafprijs van de Peugeot E-3008 is 45.415 euro.