Deze zomer maakte ik een roadtrip van dik 5.000 km door Zuid-Europa en het VK met een Opel Grandland Hybrid. Het is een comfortabele, ruime en zuinige auto was mijn conclusie. Hoe zou dat dan zijn voor de volgende generatie van deze praktische SUV van Opel? Gelukkig kreeg ik de kans de EV en mild hybrid te testen rondom Frankfurt.
Wat meteen opvalt is dat de next gen Grandland groter is. Het was al geen kleine jongen, maar aan alle kanten is ruimte gewonnen. Op het eerste oog lijkt hij iets lager, maar dat komt vooral door het vloeiende lijnen en evenwichtige design. Een regelrechte eye-catcher is de visor aan de voorkant. Het lijkt een beetje op het scherm van een integraal helm en geeft een heel futuristische uitstraling. Helemaal omdat de visor een complete lichtstrip bevat met als markant middelpunt een verlicht Opel logo. Ook de achterkant is prachtig verlicht, maar dan in rood. Hier staat het woord OPEL centraal.
Een ruimtelijk gevoel
De ruimte die het nieuwe model uitstraalt, ervaar je binnen ook. Het rechte design geeft een heel ruimtelijk gevoel. Achter het stuur, als bijrijder en ook achterin zit je ronduit riant. De voorstoelen zijn heel comfortabel. De vele instellingen maken dat je rug, benen en nek perfect ondersteund worden. Er is overal dus genoeg plek voor benen en hoofd. Bagageruimte is er met 550 liter ruim voldoende.
Alles binnen handbereik
Het interieur is heel functioneel zonder dat het al te spartaans is. Ook hier vind je een lichtstrip in het dashboard. De cockpit is lekker overzichtelijk met een HUD en een groot touchscreen in het midden. Je hebt alles wat je wilt weten of doen binnen handbereik. Het klimaat kun je trouwens gewoon met knoppen bedienen. Ik vind dat wel een pluspunt. De Pixelbox verdient een extra vermelding. In de box laad je je telefoon draadloos open en om te voorkomen dat je ‘m vergeet, ligt hij achter een raampje. Of het echt praktisch is weet ik niet. Grappig is het wel.
Lekker stabiel op de weg
De nieuwe Grandland is beschikbaar in drie versies. Een mild hybrid, een plug-in hybrid en een 100% EV. De eerste en laatste heb ik getest. De mild hybrid heeft een 1.2 benzinemotor en een elektromotor. Alle energie, bijvoorbeeld bij het remmen, wordt zo efficiënt mogelijk hergebruikt en kan de motor zo nodig een duwtje in de rug geven. Die samenwerking is heel goed afgestemd, waardoor de rijbeleving heel goed is. De auto ligt, hoewel deze lichter is dan de EV, toch lekker stabiel op de weg.
Rijden is sowieso heel relaxed. Je zit lekker, hebt goed zicht en de rijhulpsystemen helpen je veilig te rijden. Naast lane assist en een adaptieve cruise control is de -inmiddels- onvermijdelijke snelheidswaarschuwing standaard. Opel begrijpt dat niet iedereen fan is van deze ondersteuningen. Je kunt ze dan ook met een druk op de knop aan- of uitschakelen.
Bovenaan de verlanglijst
De rijbeleving van de EV is nagenoeg gelijk aan die van de mild hybrid. Hoewel deze auto wel zwaarder is, is de motor krachtig genoeg. Ik reed de versie met een 73 kWh batterij die het dik 500 km volhoudt, wat heel netjes is. Zeker in Nederland. De zwaardere batterij (82 kWh) heeft een WLPT-bereik van 583 km. Elektrisch rijden is al comfortabel, maar helemaal in de Grandland. De auto vertaalt het vermogen mooi naar het asfalt, waardoor de wegligging super is. Voor mij is het wel duidelijk: als ik weer op roadtrip ga, staat de next generation Opel Grandland bovenaan de verlanglijst.
De vanaf prijzen zijn: 100% elektrisch vanaf € 45.999 | Hybride vanaf € 42.999 | Plug-in Hybrid vanaf € 43.999