Zo geef je een presentatie om nooit te vergeten: de beste TEDx Talk tips op een rij

by Emma

Een presentatie geven kan best spannend zijn, zeker als je wilt dat je publiek geïnspireerd en enthousiast de zaal verlaat. TEDx Talks staan bekend om hun krachtige en meeslepende presentaties. Wie goed oplet, kan er veel van opsteken. Hieronder een paar van de beste tips om te leren hoe je ook met jouw presentatie impact kunt maken.

Één goed idee in 18 minuten

TEDx Talks staan er om bekend dat ze maximaal 18 minuten lang zijn. Echt geen minuut langer. Waarom? Het werkt. Het publiek is goed in aandachtig luisteren, mits de presentatie over één onderwerp gaat en het in relatief korte stukken wordt uitgelegd. Een korter praatje betekent trouwens niet dat het ook een slechter praatje is. We zeggen niet voor niets dat iets kort en krachtig is.

Ontwikkel je idee

Of het nou verrassend of uitdagend is, de kern van je presentatie moet een goed idee zijn. Niet zomaar een verhaal of lijst met feiten dus. Dat betekent ook dat je een expert moet zijn als het op jouw gekozen onderwerp aankomt. Dat hoef je niet in je eentje te doen, maar je moet het wel goed fact checken. Heb je een mooi onderwerp te pakken? Stel jezelf dan de volgende vragen: is het nieuw? Is het interessant? En is het feitelijk en realistisch? Zodra het antwoord op één van deze vragen ‘nee’ is, dan is het tijd om je idee nog wat te verfijnen.

Ontdek de juiste structuur

Er zijn veel manieren om een verhaal te vertellen – er is er niet één het beste. Onthoud: het belangrijkste doel is dat je een idee goed en duidelijk communiceert. Ook essentieel is dat de structuur van je presentatie onzichtbaar is voor het publiek (dus je hoeft niet uit te leggen wat je gaat vertellen). Een voorbeeld van een gouden TEDx Talk formule is om te beginnen met een herkenbaar voorbeeld of een intrigerend idee zodat je jouw publiek gelijk aan de haak hebt. Vervolgens leg je jouw idee met overtuiging uit. Hierna omschrijf je het bewijs en hoe je idee verder geïmplementeerd kan worden. Tot slot eindig je door te benoemen hoe jouw publiek geraakt kan worden door jouw idee te accepteren en zelf toe te passen.

Lees ook:  Review: een Winter Rehab Kit voor je (droge) huid

Wel of geen slides?

Het hoeft niet. Stel jezelf de vraag: zouden mijn slides helpen en de informatie duidelijker overbrengen naar het publiek? Of zouden ze de luisteraars eerder verwarren en afleiden? Mocht je er toch voor kiezen om slides te gebruiken, weet dan: hoe simpeler, hoe beter. Als je tekst gebruikt, benoem bijvoorbeeld dan maximaal drie punten per argument, en één punt per slide. Meer onthoudt je publiek toch niet!

Foto header via iStock, credits: gorodenkoff

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy