Via Frankrijk naar de Spaanse Pyreneeën en vervolgens via de Picos en de kust bij Santander over naar Cornwall in de UK. Op papier een mooie en avontuurlijke trip met steden, strand en hooggebergte. Extra uitdaging was het wisselende gezelschap. We begonnen met z’n tweeën en kregen halverwege gezelschap van twee volwassenen kinderen.Welke auto past daarbij? De eisen zijn: comfort, power en ruimte. En natuurlijk een beetje zuinig. Precies de karakteristieken van de Opel Grandland mild hybrid. Maakte deze familie SUV de beloftes waar? Na zo’n 5.000 testkilometers heb ik een aardige indruk. To say the least.
Als je zoveel kilometers gaat maken, wil je dat op een aangename manier doen. Dus zonder pijn in je nek, een houten kont of ander fysiek ongemak. De ergonomische stoelen in de Opel Grandland Hybrid zitten echt als gegoten. Je stelt de stoel eenvoudig in op je ideale houding en dat onthoudt hij dan ook nog. Extra feature, naast stoelverwarming, is persoonlijke koeling. Echt heel prettig als je midden op de dag door de Europese woestijn van de Bardenas Reales in Spanje rijdt.
Geen tierelantijnen
Gemak staat sowieso centraal als je achter het stuur zit. Je hebt heel goed zicht en het instrumentarium heeft. Naast het overzichtelijke touchscreen heb toch fysieke knoppen (in het console en op je stuur) waardoor je altijd je oog op de weg kunt houden. Wel zo veilig op de dagen dat je veel kilometers moet maken. Hij is natuurlijk uitgerust met Apple Carplay voor je playlists en navigatie. Of het aan mijn telefoon lag of aan het snoertje; de verbinding was soms wat labiel. Zeker voor een belangrijke afslag levert dat soms wel stress op…
Zeeën aan ruimte
Zoals gezegd vertrokken we met z’n tweeën en sloot de rest van het gezelschap later aan. De eerste weken hadden we dus letterlijk zeeën aan ruimte. De bagageruimte is al aanzienlijk en als je ook de achterbank voor bagage hebt, kun je heel veel meenemen. Die ruime kofferbak was echt wel nodig toen we compleet waren. Naast twee extra volwassen van 1.80m plus moesten er opeens ook extra tassen ingeladen. Geen enkel probleem als je zo’n 400 liter tot je beschikking hebt. Gelukkig heb je achterin de Opel Grandland Hybrid ook meer dan genoeg bewegingsruimte. Zowel de beenruimte als de hoofdafstand tot het dak is riant. Met een kussen erbij kun je zonder problemen een tukje doen.
Soepel naar de top
Met een volbeladen auto op de péage cruisen, gaat de GrandLand goed af. Hij is met z’n relatief kleine motor toch aardig snel weg – afhankelijk van de rijmodus natuurlijk. De stijgingspercentages in de Pyreneeën en de Picos de Europa zijn wel andere koek. Maar ook dan rijdt hij lekker stabiel en is er meer dan genoeg power om soepel de top te bereiken. En omdat het een mild hybrid is – een slimme combinatie van een benzine- en een elektromotor – is hij echt zuinig (5,5-5,6 l/100 km). Verder is de rijervaring vergelijkbaar met een 100% elektrische auto en de automatische versnelling breng de kracht mooi geleidelijk over.
Energie terugwinnen
Als mild hybrid wordt alle mogelijke energie die extra vrijkomt benut om de elektromotor te laden. Achter het stuur merk je dat niet zo, maar toen ik een keer achterin zat – in de eco-stand – merkte ik bij het afremmen wel dat er meer weerstand vrijkwam. Dat is even wennen, maar zeker als je beseft dat minder uitstoot betekent, maakt het niet uit. Het was echt feestelijk om te merken dat het bereik met tientallen kilometer toenam als je een flinke berg afdaalde. Naast het comfort en de ruimte droeg de Opel Grand zo nog meer bij aan het fijne vakantiegevoel.