Een paar maanden terug reden we in de Smart #1. En waar de Smart #1 al indruk maakte met zijn grotere formaat en bredere doelgroep, zet de Smart #3 deze trend voort en voegt er zelfs nog een schepje bovenop. De Smart #3 laat namelijk duidelijk zien dat het merk een nieuwe weg is ingeslagen, weg van het oorspronkelijke compacte ontwerp waarmee de naam ooit beroemd werd. Een review:
Waar de Smart #1 nog een meer vierkant en compact uiterlijk had, heeft de Smart #3 veel meer vloeiende lijnen en een lagere, bredere houding. Het resultaat? Een crossover-SUV die zowel elegant als dynamisch oogt. De voorzijde is scherp en agressief, met slanke koplampen en een opvallende grille die de wagen een premium uitstraling geven. In vergelijking met de Smart #1, die vooral indruk maakte met zijn speelse en meer “gedrongen” uiterlijk, toont de Smart #3 een volwassenere kant van het merk.
De grotere afmetingen van de Smart #3 zorgen ervoor dat hij beter in het huidige landschap van compacte SUV’s past. Hoewel hierbij eenheidsworst ook ‘op de loer’ ligt…. Overigens is dit ook een groot verschil met de Smart #1, die nog enigszins tussen een compacte stadsauto en een crossover in zit.
Cheetah als avatar
Binnenin zet de Smart #3 de toon met een moderne, hoogwaardige afwerking. Het dashboard is strak en overzichtelijk, met een groot centraal touchscreen dat de meeste functies bedient. Het systeem is intuïtief en snel, en biedt alle moderne connectiviteitsopties die je van een auto in dit segment mag verwachten, zoals Apple CarPlay en Android Auto. In de #3 is het niet een vosje die je op weg helpt, maar een cheetah als avatar. Nice detail!
De stoelen zijn comfortabel en bieden goede ondersteuning, zelfs op langere ritten. Bovendien is de ruimte achterin aanzienlijk. Waar de Smart #1 het qua beenruimte en hoofdruimte achterin nog wat krap hield, biedt de Smart #3 voldoende plaats voor volwassen passagiers. De kofferbak is ook relatief groot, wat de Smart #3 praktischer maakt voor dagelijks gebruik.
Snelle acceleraties en soepeler rijgedrag
Onder de motorkap van de Smart #3 vinden we een verbeterde elektrische aandrijflijn die meer vermogen levert dan de Smart #1. Dit vertaalt zich in snellere acceleraties en een soepeler rijgedrag, vooral op de snelweg. De rijervaring is verfijnder, met een betere wegligging en minder carrosseriebewegingen in bochten, mede dankzij een lager zwaartepunt.
In vergelijking met de Smart #1, die al een mooie balans bood tussen comfort en wendbaarheid, voelt de Smart #3 nog meer als een volwaardige SUV aan, zonder zijn elektrische roots te verloochenen. De actieradius is ook flink (tot 455 km), wat hem praktischer maakt voor langere ritten buiten de stad.
Juiste ingrediënten
De Smart #3 bouwt voort op de solide basis die de Smart #1 heeft gelegd, maar tilt het merk naar een hoger niveau. Het strakkere ontwerp, ruime interieur en snelle rijdynamiek biedt de #3 een aantrekkelijk pakket voor wie op zoek is naar een compacte SUV met elektrische aandrijving. Hoewel de Smart #1 al een goede indruk maakte, laat de Smart #3 zien dat Smart serieus genomen moet worden in het competitieve elektrische segment. Of de Smart #3 de markt zal veroveren, zal de tijd leren, maar hij heeft zeker de juiste ingrediënten om dat te doen.
De Smart #3 Premium heeft een vanaf prijs van € 46.055.