Small Car Talk: Fiat 600e

by Petrick de Koning

Misschien is de Fiat 600 niet zo beroemd als de cinquecento, toch zijn er van de klassieke Seicento (1955 – 1969) wereldwijd wel zo’n 2,7 miljoen verkocht. Geen misselijk aantal. En voor Fiat blijkbaar genoeg reden om dit succesmodel jaren later een complete make-over te geven. Deze keer in Small Car Talk: de Fiat 600e.

Fiat 600e

Het uiterlijk van de oude 600 had iets guitigs en het is knap dat Fiat die vrolijke uitstraling behouden heeft. Als je ervoor staat, kijkt de Fiat 600e auto je vriendelijk en bijna uitdagend aan. Met de half verscholen koplampen lijkt hij zelfs te knipogen. Het design van de grill en andere details, zoals de speelse richtingaangever in de bumper, versterken dit beeld. Ik word daar dus gewoon vrolijk van. 

Eigen smoel

Het compacte karakter is in tact gelaten, hoewel de moderne 600 best uit de kluiten gewassen is. De termen cross-over en compact SUV zijn hierbij wel van toepassing. De lijn van de koets is op het eerste oog iets minder avontuurlijk en opvallend dan in het verleden. Toch zijn de designers erin geslaagd ook in een overvol segment een model met een eigen smoel te creëren. Het sobere lijnenspel krijgt met leuke details – lampen en 600-logo’s – toch net de pit die bij Fiat en dit model passen.

Small Car Talk: Fiat 600e

Geen knop teveel

Als je instapt, valt het basic interieur op. Het dashboard en instrumentarium blinken uit in eenvoud. Er zit geen knop teveel op en dat bevalt me prima. Sommige auto’s gaan voor mij over-the-top met een overdaad aan toeters en bellen. Fiat niet, integendeel zelfs. Onder het touchscreen zit een rij functionele knoppen voor het juiste klimaat. Ook het schakelen doe je met knoppen, lekker makkelijk. Extra tof is dat deze functionele onderdelen perfect passen in een stijlvol, bijna chique design. De gebruikte materialen stralen klasse en speelsheid uit en dat geldt zeker voor de stoelen. Dit zijn kunstwerkjes op zich die geen geheim maken van het model waarin je zit. De massagefunctie maakt de beleving compleet.

Lees ook:  Review Hyundai IONIQ 6: een stijlvolle EV-sedan die écht alle weerstand wegneemt

Interieur

Comfortabel op pad

Hoewel het een compacte auto is, kun je ook achterin best comfortabel zitten. Met mijn 1.89m past het allemaal precies. De slimme vorm van de voorstoelen biedt net genoeg beenruimte en ook met de hoofdruimte red ik het allemaal net. Het is dus veel meer dan een stads- of boodschappenauto. In combinatie met een kofferruimte van 360 liter kun je er in verschillende gezelschappen prima mee op pad. 

Lekker directe overbrenging

De elektromotor met 156 pk zorgt in ieder geval de je genoeg vermogen hebt om lekker te cruisen. De pit bepaal je zelf, maar ook in de eco-modus kom je goed vooruit. De overbrenging is, zoals je mag verwachten van een elektrische auto, lekker direct. Zo navigeer je eenvoudig door een drukke stad of rijd je relaxed op de snelweg. Op papier kun je dik 400 km rijden op een lading, maar de realiteit ligt eerder rond de 350 tot 370, wat prima is. Laden gaat niet supersnel, toch ben je aan een snellader binnen een half uur weer op 80 procent. Persoonlijk ben ik wel van no-nonsense auto’s en dit is er zeker een. Maar gelukkig wel een met een eigen karakter dat wat mij betreft weer jaren mee kan.

De vanafprijs van de Fiat 600e is 29.490 euro.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy