Ik gooi meteen de hamvraag er maar in: is de Mini Countryman wel een Mini? Op het eerste oog zie je vooral een kloeke crossover die lekker stevig en hoog op zijn wielen staat. Toch hoef je niet door je oogharen te kijken om de karakteristieke contouren van een Mini te herkennen. Zo die vraag is beantwoord. Wat vinden we er verder van?
Zoals gezegd kun je niet om de Mini Countryman heen kijken. Dit model is aan alle kanten uit de kluiten gewassen. Gelukkig wel zo subtiel dat het er niet lomp of on steroids uitziet. Typische rondingen en fraaie lijnen geven dit model tegelijk een stoer en vriendelijk karakter. Terwijl de striping en two-tone kleurstelling zeker veel sportiviteit uitstralen. En dan heb ik het nog niet over het John Cooper Works embleem – dat staat toch gelijk aan powerrr – op de zijkant. Kortom, een stijlvol en herkenbaar design met een eigenwijze uitstraling.
Persoonlijke ervaring op het touchscreen
Die eigenzinnigheid vind je ook terug als je instapt. Achter je stuur geen klokken alleen een head-up display voor je neus. Op het stevige sportstuur zitten wat basale knoppen, maar voor de verdere bediening is een prominent rond OLED touchscreen links van je onmisbaar. Leuk detail is dat je via de Mini-app zelf bepaalt welk beeld je hier ziet. Je persoonlijke scherm is ruim en navigeert soepel met touch of spraak. Fijn is verder dat je draadloos koppelt met Apple Carplay (of Android) waardoor je gewoon je eigen apps beschikbaar hebt.
Een glazen hemel
Onder het scherm zitten opvallende tuimelschakelaars voor start/stop, de automaat en de rijmodi. Dat is misschien even wennen, maar in ieder geval niet saai. Als je om je heen kijkt, valt verder het textiel op het dashboard op. Het is even wennen en voelt toch al snel een beetje huiselijk. De rode accenten in de stof, panelen en stoelen zorgen voor een sportieve uitstraling. Het ruimtelijke effect is bovendien enorm door de glazen hemel die ook open kan.
Lekker lang rijden
De stoelen zijn natuurlijk op elk detail in te stellen en als je een lange rit hebt, zet je gewoon de massagestand aan. Op die manier houd je het lekker lang vol. Achterin kunnen passagiers (ik ben 1.90) door de hoge koets comfortabel zitten. De hoek van de rugleuning is wel wat recht. En met de ruime kofferbak van zo’n 460 liter hoef je geen zorgen over de bagage te hebben.
Pittig én efficiënt
Als je op pad gaat, voor woon-werkverkeer of een roadtrip, is het prettig dat je deze 100% elektrische auto niet om de haverklap hoeft te laden. Dit proces volg je nauwlettend via de app. De testeditie had een piekvermogen van 313 pk en op papier een actieradius van 433 km. In de praktijk viel dat helemaal niet tegen. De Countryman rijdt lekker pittig en heel efficiënt. Je voelt dat het systeem alle energie bij het terugnemen van gas of remmen optimaal benut. Daarmee kom je toch uit rond de 375/380 km. En dan hoef je niet eens heel erg op te letten.
Speciale vermelding: de boost button
De rijervaring zelf is grappig genoeg niet per se heel SUV-erig. Er is ruim voldoende power om je soepel door het verkeer te bewegen. De energie wordt gebalanceerd over de wielen verdeeld. Het onderstel (JCW) is lekker strak en heeft een stabiele wegligging. Ik had niet het gevoel in een grote, zware auto te rijden. Het scheelt wel dat je rondom heel goed zicht hebt. En bij parkeren heb je voldoende camerabeeld om veilig te manoeuvreren. De Boost knop verdient een speciale vermelding. De Mini Countryman is al best pittig. Druk deze knop in en je wordt 10 seconden lang in je stoel gedrukt. In combinatie met de visuele effecten, is Mini-rijden zo een nog completere experience!