Adverteren op internet is nu één van de beste manieren om je producten of diensten onder de aandacht te brengen. Behalve dat het veel mensen bereikt, zit er nog een voordeel aan: het effect van elke campagne of ad is direct en nauwkeurig te meten. De ‘performance’ van iedere reclame kan dus geanalyseerd worden, wat het bedrijf in kwestie gelegenheid geeft om de toekomstige marketing te finetunen. Vandaar de naam: performance marketing. En het werkt als volgt.
Hoe wordt het effect van online marketing gemeten?
Internet is één grote database, en de meeste data rondom een online advertentie kunnen waardevol zijn. Ze worden vastgelegd door gespecialiseerde software en daar heel overzichtelijk in tabellen en grafieken getoond, zodat een marketing manager snel kan zien hoe elke ad presteert. Dit zijn een aantal concrete meetgegevens die in zo’n programma te zien zijn.
- Het aantal keer dat een ad getoond is
- Het aantal keer dat er op de advertentie is geklikt
- Hoeveel bezoekers er een actie hebben ondernomen (een whitepaper downloaden, een product in een winkelwagentje leggen, een bestelling afrekenen)
- Welke producten en diensten er door de bezoekers zijn afgenomen.
De software levert ook fijnere details op, die heel nuttig kunnen wezen om de advertentie en toekomstige marketinguitingen nóg beter te laten presteren. Bijvoorbeeld:
- Welke zoekwoorden bezoekers hebben gebruikt om een ad te bereiken
- Op welke momenten en dagen van de week je bezoekers acties hebben ondernomen
- Welke webpagina’s bezoekers hebben bekeken, en in welke volgorde
- Hoe lang elke bezoeker op een bepaalde pagina heeft doorgebracht
- Gegevens over de personen die op een advertentie hebben geklikt of een product hebben gekocht.
We hebben het hierboven telkens over ‘ads’, maar met performance marketing kan het effect van veel verschillende soorten promotie worden geanalyseerd. Bijvoorbeeld een filmpje op TikTok, een blog met een affiliate link naar jouw website, of een SEA-advertentie die in Google wordt vertoond bovenaan de zoekresultaten.
Hoe kan het effect van performance marketing geoptimaliseerd worden?
De gegevens die bij deze vorm van marketing worden verkregen, zijn een goed begin. Hoe zet je je nieuw verkregen informatie om in betere cijfers: meer klanten en een hogere conversie? Om te beginnen is het noodzakelijk om te bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Als je ads plaatst op websites waar bezoekers komen die geen enkele interesse in jouw bedrijf hebben, heeft dat geen zin. Dus verleg je de focus naar de plekken waar je ads het beste presteren. En dat hoeft niet per se een website te zijn: het kan ook om YouTube en social media gaan.
Je gaat ook na welke soort ads werken: zijn dat filmpjes, formulieren, banners, teksten of persoonlijke berichten? Vervolgens dien je KPI’s vast te stellen: meetbare doelstellingen die je via je marketing wilt bereiken. Tijdens de volgorde campagnes houd je nauwkeurig de voortgang van deze doelen bij, zodat je in een vroeg stadium kunt zien of de KPI’s bereikt gaan worden. Zo maak je je performance marketing stap voor stap steeds effectiever. Beschik je niet over de capaciteit om dit zelf te doen? Een gespecialiseerd bedrijf als De Nieuwe Zaak kan het je uit handen nemen.
Beeld header via iStock, credits: marchmeena29