Review: offroader Suzuki Jimny, een kekke 4×4 waarmee je jezelf in de kijker speelt

by Imke

Kom je een Suzuki Jimny tegen ‘in het wild’, dan heb je gegarandeerd bekijks. Helemaal als het ook nog eens de off-road versie mét daktent betreft, die wij een tijd lang mochten rijden (we maakten o.a. een roadtrip naar Essen en Texel!). Maar… first things first. Eerst een stukje geschiedenis. Want die is best rijk te noemen van de Jimny.

Review: offroader Suzuki Jimny, een kekke 4x4 waarmee je jezelf in de kijker speelt

De Suzuki Jimny werd in 1970 geïntroduceerd en is sindsdien een iconische compacte off-road auto. De eerste generatie, bekend als de LJ10, was klein, licht en had een 359 cc tweecilinder tweetaktmotor. Deze generatie legde de basis voor de reputatie van de Jimny als een robuuste en betrouwbaar offroader. In 1981 werd de tweede generatie gelanceerd, de SJ-serie, die populair werd in verschillende markten onder namen als Samurai en Sierra. Deze generatie bracht grotere motoren en verbeterde off-road capaciteiten met zich mee, wat de Jimny een breder publiek opleverde.

De derde generatie, geïntroduceerd in 1998, bracht modernisering met zich mee. Met een rondere, meer aerodynamische carrosserie en een interieur dat een stuk comfortabeler was bleef de Jimny trouw aan zijn off-road wortels. Maar hij was ook beter geschikt voor dagelijks gebruik. In 2018 lanceerde Suzuki de vierde generatie, die lof oogstte voor zijn retro-ontwerp en verbeterde technologie. Deze generatie behield de ladderchassisconstructie en de terreinkwaliteiten, maar voegde een up to date veiligheids- en infotainmentsystemen toe. Wat altijd hetzelfde bleef was dat de Jimny geliefd was bij veel mensen vanwege zijn eenvoud, betrouwbaarheid en goede off-road prestaties en dat alles in een compact formaat. Iets wat de auto een bijzonder plaats in de autowereld bezorgt.

Lees ook:  Duurzame city trip met BlaBlaCar

Design en kampeergemak

Zoals gezegd reden wij de versie van de Jimny met daktent, waardoor het een ideale keuze wordt voor avonturiers en kampeerliefhebbers.  Daarnaast zorgt het retro-achtig, boxy ontwerp dat de auto zowel aantrekkelijk als functioneel is. De Jimny is klein, maar heeft een hoge bodemvrijheid en stevige ophanging. Waardoor de auto toch geschikt is voor ruig terrein. De toevoeging van een daktent versterkt dit avontuurlijke karakter. De daktent is super compact en aerodynamisch ontworpen, zodat het de rijprestaties niet al te negatief beïnvloedt. Alleen bij hele sterke wind merk je dat je wat beter moet opletten in de bochten met betrekking tot de grip op de weg.

Het opzetten van de daktent is echt ontzettend eenvoudig; binnen enkele minuten ben je klaar. Omdat het een opblaasbare tent is hoef je alleen maar te zorgen dat een en ander los en uitgeklapt is, je sluit de pomp aan op je 12v en klaar is ie. Wil je de tent weer afbreken? Dat gaat net zo snel. Bij het eruit halen van het ventiel valt de tent gelijk naar binnen en is het enige wat rest de flappen goed opvouwen en de beschermhoes erover heen te doen. Ook handig is dat er in de tent al een comfortabel matras ligt. En er is ook een kleine uitschuifbare ladder geïntegreerd om de toegang te vergemakkelijken. Dit maakt het kamperen een stuk fijner, omdat je niet op de koude, vaak natte grond hoeft te slapen.

Daktent opzetten van de Suzuki Jimny

De tent biedt meer dan voldoende ruimte voor twee personen en is uitgerust met ramen en ventilatieopeningen, waardoor er altijd verse lucht binnen kan komen. Helemaal fijn wanneer de dagen heet zijn. Echter, de beperkte grootte van de Jimny betekent dat de laadruimte relatief klein is. Wanneer je een daktent hebt geïnstalleerd, blijft er minder ruimte over voor andere kampeerspullen in de auto zelf. Je moet dus goed nadenken over een efficiënte indeling en mogelijk extra opbergoplossingen, zoals een aanhanger.

Lees ook:  Dit is waarom Kreta je blijft verbazen

Review: offroader Suzuki Jimny, een kekke 4x4 waarmee je jezelf in de kijker speelt

Rijgedrag

Met zijn ladderchassis, vierwielaandrijving en lage gearing kan de Jimny moeiteloos ruig terrein aan. Het extra gewicht van de daktent kan de stabiliteit en brandstofefficiëntie iets verminderen, maar dit is over het algemeen verwaarloosbaar bij normaal gebruik. Op de snelweg kan de extra hoogte en het gewicht van de daktent invloed hebben op de aerodynamica. Wat kan leiden tot meer windgeruis en een iets hogere brandstofverbruik. Dit zijn echter kleine nadelen die in het niet vallen bij de voordelen van de extra slaapruimte, het gemak van de daktent en simpelweg de lach die op ieder gezicht verschijnt bij het zien van de Jimny.

De Suzuki Jimny met daktent is wat ons betreft echt een perfecte combinatie voor de avontuurlijke kampeerder. Het biedt zowel een toffe off-road ervaring alsook kampeercomfort. Hoewel er enkele nadelen zijn, zoals de beperkte laadruimte en mogelijke invloed op de brandstofefficiëntie, wegen de voordelen ruimschoots op tegen deze punten. Voor iedereen die op zoek is naar een compacte maar capabele 4×4 met de mogelijkheid om overal te overnachten, is de Jimny een aanrader. 

 

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy