Het EK en de Olympische Spelen: de nationale fanbeleving in cijfers

by Redactie

Nederlanders houden van sport. En al helemaal van voetbal. Als Nederland moet spelen voor het EK of WK zitten we massaal voor de tv. Zo ook deze zomer…. Snapchat deed onderzoek naar die nationale fanbeleving onder sportliefhebbers en vond uit dat we er nogal wat voor over hebben om onze helden in actie te zien. Meer dan de helft (52%) van de onderzochte Nederlanders heeft namelijk weleens zijn wekker gezet om een nachtelijke wedstrijd te bekijken. Eén op de vijf nam zelfs vrij van werk om een sportwedstrijd live te kunnen volgen. Een kleine groep (4%) geeft daarnaast ruiterlijk toe zich daarvoor ziek te hebben gemeld. Niet dat mensen die wél naar hun werk gaan allemaal zo braaf zijn: de meerderheid van hen (54%) checkt tijdens belangrijke wedstrijden stiekem messaging apps en social media. Deze ‘nieuwe’ kanalen zijn sowieso in trek bij met name jonge Nederlanders, zo blijkt uit het onderzoek.

De atleet als nieuwskanaal

Atleten zijn steeds vaker zelf een ‘sportnieuwskanaal’. Vier op de tien sportliefhebbers (39%) volgen sporters op social media en messaging apps zoals Snapchat, en bij Millennials (48%) en Gen-Z’ers (63%) zijn zij nog populairder. Tijdens sportevenementen, zoals de Olympische Spelen, het EK, en Formule 1, staan sporters al helemaal in de spotlight, want bijna de helft van alle Nederlanders (47%) volgt dan iemand die op het toernooi uitkomt. Ook hier zijn jongeren koplopers, met 55% van de millennials en zelfs 61% van de Gen-Z’ers. Nice to know is dat Nederlanders volgen sporters vooral:
– vanwege de leuke of interessante content
– om hun persoonlijke leven te volgen
– te weten wat ze denken na een sportwedstrijd
– om het verloop van sportwedstrijden of races te volgen. 

Nabeschouwing vindt steeds vaker online plaats

Voor sommigen zijn sporters inmiddels een onmisbare bron van informatie. Bijna een kwart van de Nederlanders (23%) vindt namelijk dat je een hele hoop mist als je tijdens grote toernooien geen sporters of sportteams volgt. Voor bijna een derde (31%) is de beleving van sport completer geworden dankzij de komst van social- of messagingkanalen. Voor een kwart (26%) zijn nabeschouwingen hierdoor niet eens zo belangrijk meer. 13% zegt zelfs dat ze erdoor minder naar live wedstrijden op tv kijken. 

Lees ook:  Zou jij eigenlijk ook wat meer moeten bewegen? 

Meer plezier uit sportwedstrijd

Smartphones nemen ondertussen een belangrijke rol in de sportbeleving in: bijna de helft van de Nederlanders (44%) pakt bij belangrijke momenten in wedstrijden weleens de telefoon om het direct te delen met vrienden of familie. Bij de Gen-Z’ers en Millennials is dat zelfs een ruime meerderheid (58%). Voor deze generaties is het sociale aspect van sportbeleving dan ook van belang. 51% van hen haalt meer plezier uit een sportwedstrijd als ze ondertussen met bekenden in contact staan, tegenover bijna een kwart (23%) van de andere generaties.

Televisie populair, maar concurrentie komt op

Tijdens wedstrijden gaat de tv nog altijd aan. Negen van de tien Nederlanders (90%) die live naar sport kijken, kruipen daarvoor voor de buis. Ook onder sport liefhebbende Gen-Z’ers is de beeldbuis populair (91%), al geeft een op de vijf  aan minder naar live wedstrijden te kijken nu ze de belangrijke details meekrijgen via social media en messaging. Het is geen verrassing dat we sportnieuws achteraf vaker opzoeken via websites (49%) dan in kranten en magazines (24%). Wel is het opmerkelijk dat de papieren pers het nu ook aflegt tegen socialmediakanalen van vaak diezelfde sport- en nieuwsmedia. Zij worden door ruim een op de drie sportliefhebbers geraadpleegd. 

EK: honderdduizenden Nederlanders willen naar het stadion

Het EK voetbal is een van de hoogtepunten van deze sportzomer: maar een kleine 11% van alle Nederlanders denkt het niet te gaan volgen. Ook hier is televisie nog altijd het centrale kanaal, want ongeveer 77 procent van de mensen zegt wedstrijden live op de buis te gaan kijken – dat zijn zo’n 13,5 miljoen personen! Duitsland is dit jaar gastland van het toernooi en dat zal zeker zijn uitwerking hebben op het aantal oranjefans dat het toernooi bezoekt. Maar liefst 5%, oftewel zo’n 350.000 mensen, is van plan om een wedstrijd in een van de stadions mee te maken.
Nu nog winnen deze zomer….

Lees ook:  PUMA introduceert nieuwe RS-Fast sneaker inclusief customized Instagram-game

 

* Het onderzoek is uitgevoerd door PanelWizard (www.panelwizard.com) onder ruim 1000 Nederlanders van 16 jaar en ouder die weleens social media gebruiken en regelmatig sportwedstrijd/-evenementen volgen; representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding, regio en generatie.

Foto header via iStock, credits: DisobeyArt

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy