Small Car Talk: Peugeot E-208

by Petrick de Koning

Groot, groter, grootst! Dit lijkt het motto van de meeste automerken. Maar wat is er eigenlijk mis met een compacte auto uit het B-segment? Helemaal niets natuurlijk. En zeker niet als het om de nieuwste elektrische variant van een regelrechte publiekslieveling gaat: de Peugeot E- 208. Let’s talk small cars!

Een update van een succesnummer is altijd spannend. Het is namelijk niet voor niets een succes. Het moet dus wel weer net iets beter. En dat is de designers van Peugeot gelukt. De grill van de E-208 is wat breder en door de kleuraccenten is de uitstraling lekker sportief. Het nieuwe grote Peugeot-logo komt hierdoor perfect uit. De E kreeg ook een update en is wat strakker en hoekiger dan voorheen. Dit design komt in mijn ogen echt krachtiger over. Grappig detail zijn de drie led-strepen die de klauw van een leeuw weergeven. Die ‘klauw’ kom je trouwens ook aan de achterkant tegen. Het is nog steeds overduidelijk een 208 maar met een stoerder en sportiever karakter.

Small Car Talk: Peugeot E-208

3D-effect

Binnen ziet het er opvallend ruim uit. Het helpt wel dat het testmodel – een GT – een glazen hemel heeft, waardoor er lekker veel licht binnenvalt. Het stuur is weer compact, waardoor je goed zicht hebt op je instrumentarium. Peugeot noemt dat de I-Cockpit. Opvallend aan dit model is wel dat de slim ontworpen open kap voor je op het dashboard een praktisch 3D-effect geeft. Je kunt de indeling aan je eigen voorkeuren aanpassen. Dit alles onderstreept dat er over elke millimeter van dit interieur is nagedacht.

Lees ook:  Het wielerseizoen is weer van start: belangrijke etappes in April!

Small Car Talk: Peugeot E-208

Prettig navigeren

Het touchscreen in het middenconsole is met 10 inch groot genoeg en navigeert prettig. Als je geen zin hebt om te swipen, gebruik je de fysieke knoppen met snelkoppelingen eronder. Natuurlijk zitten er op je stuur allerlei knoppen die je helpen veilig te rijden. De cruise control knop/hendel zit apart linksonder je stuur. Zelf vind ik dat niet zo’n handige plek omdat je ‘m zo op gevoel moet bedienen. Maar goed, dat is ook een kwestie van wennen. Verder profiteer je van diverse rijhulpsystemen, waaronder – een strenge – lane-assist.

Yoga-skills

Met de functionaliteit zit het dus wel goed en dat geldt zeker voor de rest van het interieur en de stoelen. Het sportieve karakter van de E-208 is versterkt met fraai stiksel en een blauwe led-strip in de deuren. Dit geeft de auto een stijlvolle én pittige uitstraling. Voorin zit je riant in de eenvoudig instelbare stoelen. Achterin is het wat minder ruim bemeten. De daklijn loopt iets af en ook de beenruimte is nogal krap. Als je een gemiddelde lengte hebt, kan het allemaal precies. Met mijn lengte (1,90m) vraagt het wel wat afstemming met de bestuurder. Of yoga-skills.

Interieur Stoelen

Nog meer bewegingsvrijheid

Komt het sportieve uiterlijk ook naar voren in de rijprestaties? De testauto had 156 pk te bieden en toch een actieradius van net boven de 400 km. Van die winst word ik echt blij. Dat geeft weer net iets meer bewegingsvrijheid. En als je moet laden, gaat dat lekker snel. Aan de gewone paal ben je nog wel 4 a 5 uur bezig. Bij een snellader zit je in een half uurtje weer op 80 procent en kun je weer relaxt op pad. 

Lees ook:  Review Alfa Rome Stelvio Veloce: pure kracht in een Italiaans maatpak

Enthousiaste elektromotor

Elektrisch rijden heeft een directere overbrenging als groot voordeel. Zeker bij een lichtere auto betekent dat lekker accelereren. Als je niet echt ver weg hoeft, is de sportmodus een groot feest. Je voelt het enthousiasme van de elektromotor dan letterlijk. Je wordt echt in je stoel gedrukt als je ‘gas’ geeft. Maar ook in de andere standen rijdt deze Peugeot heel prettig en comfortabel. De conclusie is dat de compacte E-208 niet alleen de sportieve looks heeft, maar ze ook meer dan waar maakt.

De vanafprijs van de Peugeot E-208 is 34.700 euro.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy