Review DS3 E-TENSE: compact als SUV, groots in comfort

by Petrick de Koning

Is elke auto inmiddels een SUV? Je zou het bijna denken. We kennen natuurlijk de oversized modellen die nauwelijks in een parkeervak passen. Aan de andere kant van het spectrum is er de compacte SUV. Dat is in ieder geval de term die DS Automobiles op de DS3 E-TENSE plakt. Persoonlijk denk ik meer aan een ‘old school’ B-segment. Maar dan wel een boordevol luxe en verfijning. Tijd voor een test.

DS Automobiles staat van oudsher synoniem voor een auto met een lekker eigenzinnig karakter. En dat zie je zeker terug bij hun kleinste model. Het design is lekker strak met vloeiende lijnen. De voorkant ziet er best pittig uit met een uitgesproken brede grill en subtiele led strips. Frontaal kijkt de DS3 je aardig uitdagend aan: ‘Kom maar op als je durft!’. Als je naar achteren loopt, valt de verhoging bij de achterportier op. Dit zorgt voor een knipoog in het design, helemaal in combinatie met de two-tone kleurstelling.

Review DS3 E-TENSE: compact als SUV, groots in comfort Review DS3 E-TENSE: compact als SUV, groots in comfort

Klasse uitstraling

Eenmaal binnen zie je meteen dat je in een DS zit. Het interieur straalt klasse uit. Het bekende ruitmotief kom je overal tegen. Onder andere in het middenconsole waar je alle relevante knoppen onder het heldere 10.3 inch touchscreen vindt. Net als bij de andere DS-modellen bedien je vanuit de middenconsole ook de ramen.

De bestuurder centraal

De combinatie van leer en chrome geeft de binnenkant een premium uitstraling. De leren stoelen stel je volledig in naar je eigen voorkeuren. Hierdoor zit je vorstelijk in de cockpit. Het is overduidelijk dat het comfort van de bestuurder centraal staat. Het mooie is dat ik ook achterin prima zit in deze compacte auto. Ik kan mijn benen gewoon kwijt en mijn kruin past goed onder het dak. De ruime vormgeving voorkomt een claustrofobische gevoel.

Lees ook:  De Fiat Tipo is er ook als Hybride Cross-versie– en dat móéten we uitproberen

Weer terug naar voren is de bediening in het dashboard lekker logisch. Je kunt bovendien heel veel op je stuur regelen. De HUD zorgt dat je met de ogen op de weg voor je ook voorzien bent van alle informatie. De reguliere rijhulpsystemen helpen je veilig te rijden. En met Apple CarPlay en Android Auto kom je efficiënt waar je maar wilt.

Interior + infotainment Interieur DS

Winst op de actieradius

De aandrijflijn van de DS3 E-TENSE is 100 procent elektrisch. De nieuwe elektromotor met 54 kWh accu levert 156 pk op (in de Sportstand). Afhankelijk van de modus (Sport, Normaal en Eco) haal je op papier net een actieradius van 400 km. Ik weet uit ervaring dat dit voor andere modellen van Stellantis zoals de Peugeot e-2008 bij dik 300 km wel ophoudt. Daarmee heeft DS Automobiles dus flinke vooruitgang geboekt. Als je dan moet laden, kan dat bij een snellader (100 kW) in een minuut of 30 tot 80 procent. Met een gewone lader of thuis ben je een aantal uur bezig. 

Soepel onderstel

Het vermogen van de eletromotor wordt perfect overgebracht op de weg door de automatisch versnelling. De DS3 rijdt, zoals je van een DS verwacht, heel comfortabel. Het onderstel voelt soepel aan terwijl de auto wel lekker stabiel op de weg ligt. De combinatie van het gewicht en de aerodynamica dragen daar zeker aan bij. Voordeel is dat de DS3 E-TENSE in de stad lekker manoeuvreerbaar is en heel relaxt rijdt over langere afstanden.

Comfort is het allerbelangrijkst

Voor mij hoeven auto’s niet steeds groter. De DS3 E-TENSE is dan weliswaar een compacte SUV, maar de grootsheid gaat wat mij betreft niet over het volume, maar veel eerder over het comfort. Veel belangrijker als je het mij vraagt.

Lees ook:  Chasse Patate: een heuse fietswasserette, waar je stalen ros weer blinkend schoon wordt gemaakt!

De vanafprijs van de DS3 E-TENSE is 39.790 euro

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy