Tussen het visuele geweld van SUV’s en cross-overs op de Nederlandse wegen is de Hyundai IONIQ 6 een opvallende verschijning. En zeker niet alleen omdat sedans langzaamaan uit het straatbeeld verdwijnen. Het is namelijk een super-gestroomlijnde sedan die zo uit de windtunnel lijkt weggereden. Het design is zo rond en vloeiend dat je er wel naar móet kijken als er een geruisloos voorbij zoeft. Tijd om dit karakteristieke model (ik reed de Hyundai IONIQ 6 Connect 77,4kWh AWD) zelf te ervaren.
Smooth like a swoosh
Voor het design van de IONIQ 6 kan ik eigenlijk alleen maar Engelse woorden bedenken.. De vloeiende lijn van voor naar achter is heel smooth en lijkt nog het meest op een swoosh. De ontwerpers zijn er in geslaagd de balans te vinden tussen een ronduit futuristisch design en gebruiksgemak. Het is overduidelijk dat alles in het teken staat van de minste luchtweerstand. De kleinste details helpen dan, van een platter logo tot verzonken handgrepen.
Gemak en veiligheid hand in hand
Als je instapt is, de cockpit geen verrassing. De uitstraling is luxe zonder dat je bang bent ergens aan te komen. Je zit comfortabel en hebt alles wat nodig is om relaxed te rijden onder handbereik. Bijvoorbeeld twee flinke schermen voor je neus die je met touch bedient en dat werkt feilloos. Gelukkig zijn er ook nog ‘gewone’ knoppen om ook zonder een menu iets voor elkaar te krijgen. De zwevende middenconsole verdient een aparte vermelding. Ook hier is gewoon heel goed over nagedacht.
Veiligheid voorop
Persoonlijk ben ik trouwens steeds meer fan van de Head-up display. Je ziet alle basisinformatie gewoon voor je zonder dat je je ogen van de weg hoeft te houden. Gemak en veiligheid gaan zo hand in hand. Veiligheid is sowieso een onderwerp dat ze bij Hyundai erg serieus nemen. Natuurlijk profiteer je van alle rijhulpsystemen die je maar kunt bedenken. Van een adaptieve cruise control en dodehoekmelding tot lane-assist. De IONIQ 6 doet daar nog een schepje bovenop. Als je even afgeleid lijkt of je handen van het stuur haalt, word je daar fijntjes op gewezen. Een feature die ik wel begrijp, maar toch nog standaard uitzet, is de melding dat je de maximumsnelheid overschrijdt. Die is er niet voor niets en dat begrijp ik. Toch vind ik dat wat veel bemoeienis met mijn rijgedrag.
Passen en meten
Het lage ronde design roept wel twijfels op over de ruimte achterin. Dat snapt Hyundai natuurlijk ook. De hoofdruimte is inderdaad wat beperkt, toch zit ik (1.90m) relaxed door de riante beenruimte. Zo kan ik iets onderuit zakken en heb ik geen beklemd gevoel, zoals in sommige andere sedans. De kofferruimte is dik 400 liter. Op zich prima als je het houdt bij reguliere bagage voor vier mensen. Ik moest toevallig 10 (!) verhuisdozen meenemen. Met de bank plat was dat net gelukt, als ik geen passagier had. Na flink passen en meten moest er nu toch een doos thuisblijven. Maar hoe vaak gebeurt dit?
Puur rijgenot
Oké, hij ziet er cool uit en zit heel lekker, maar hoe rijdt de IONIQ 6 nou? Het is een EV dus de power en acceleratie zijn top. Je trapt het ‘gaspedaal’ in en bent vertrokken. De wegligging en het rijcomfort kunnen de strijd aan met de klassieke Franse sedans uit het verleden. Je zoeft over de wegen en ook de bochten kun je lekker strak nemen, zonder gewaggel. Puur rijgenot wat mij betreft. Een extra voordeel is dat je niet al te vaak hoeft te laden. Alle moeite die gestoken is in de stroomlijning vertaalt zich naar een actieradius die flink boven de 500 km ligt. Natuurlijk hangt dat af van het weer en de rijmodus, zeker is wel dat je geen laadstress hoeft te hebben. Dat is onnodig omdat je de batterij lekker snel weer oplaadt. Bij een snellader is je capaciteit in 18 minuten weer op 80%. Je hoeft dus niet lang te wachten voor je weer heerlijk kunt cruisen!
De Hyundai IONIQ 6 is verkrijgbaar vanaf € 45.895,00