Review Alfa Rome Stelvio Veloce: pure kracht in een Italiaans maatpak

by Petrick de Koning

Alfa Romeo is een eigenwijs merk. Qua beleving en looks heeft het Italiaanse merk een eigen karakter, zoals weinig andere merken meer laten zien. Een update van een bestaand model is dan misschien niet per se verrassend, maar wel als je er (nog) niet voor kiest de stap naar hybride te zetten. De nieuwe Stelvio is leverbaar met een benzine- of dieselmotor. Is dat erg? In dit geval niet. Ik vertel je graag waarom.

Review Alfa Rome Stelvio Veloce: pure kracht in een Italiaans maatpak

Stoer én zacht

SUV is langzaamaan een containerbegrip. Elk uit de kluiten gewassen model krijgt dit predicaat. Toch zie ik de Stelvio als een SUV pur sang. Hij staat wat hoger op de wielen en is lekker ruim. Maar zoals je mag verwachten van Italiaans design gaat dit niet ten koste van de subtiliteit. Aan de voorkant vallen de drie coole LED matrix koplampen op die je één voor één welkom heten als je ‘m open klikt. In combinatie met de stoere grill voel je direct dat er kracht achter deze smoel zit. Het verdere design is door de vloeiende lijnen stoer en zacht tegelijk. Het is gewoon een strak model dat volledig in balans is.

Review Alfa Rome Stelvio Veloce: pure kracht in een Italiaans maatpak

Een sportieve, stijlvolle cockpit

Dat evenwicht vind je ook binnen. Luxe en comfort gaan hier hand in hand. Overal om je heen zie je leer en aluminium details die stijl uitstralen. Bescheiden zijn ze niet bij Alfa Romeo, en waarom zouden ze. Het logo mag gezien worden en dat nemen ze letterlijk in het stuur en in de hoofdsteunen. De stoelen stel je eenvoudig in op jouw persoonlijke voorkeuren. En als je eenmaal goed zit, heb je een sportieve cockpit voor je. De tellers in het dashboard zijn weliswaar digitaal, maar je kan er toch gewoon ‘analoge’ klokken mee te voorschijn toveren, voor het nostalgische gevoel. Natuurlijk heb je alles wat je nodig hebt om prettig te rijden binnen handbereik. De huidige rijhulpsystemen, een compact touchscreen en genoeg ‘gewone’ knoppen om aan te draaien.

Lees ook:  Hoe sluit ik een bestelautoverzekering af?

Interieur Interieur

Meer dan genoeg power

Met de looks zit het dus wel goed bij de Stelvio. De belangrijkste vraag is natuurlijk of ie ook het typische rijgevoel van Alfa Romeo heeft. Maak je geen zorgen. De tweeliter motor levert meer dan genoeg power. Als je het gaspedaal intrapt, zet de 8-traps automaat je soepel in beweging. Je bent niet alleen lekker snel in gang getrokken, de auto accelereert ook heerlijk door. Sterker nog, als je kiest voor de Dynamic-stand en zelf manueel schakelt met de flippers aan je stuur, voel je brute, soms licht grommende kracht. Eerlijk gezegd is zo’n moment best imponerend. Tegelijkertijd blijf je toch altijd in control. Sterker nog, de mix van lekker direct sturen en soepele vering maken het rijden in de Alfa Romeo Stelvio tot een regelrecht feest.

Inside

Een meesterwerk

Wat mij betreft heeft Alfa Romeo met deze frisse Stelvio weer een topmodel afgeleverd. De beleving is qua looks en prestaties optimaal. Het is een meesterwerk waarmee je kiest voor puur rijplezier.

De Stelvio heeft een vanafprijs van 84.500 euro

 

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy