In de afgelopen drie jaar zijn Nederlanders steeds gekker op Chinese automerken geworden. Wat blijkt: het aantal geregistreerde auto’s per jaar van (relatief jonge) Chinese merken is tijdens die periode zelfs vervijfvoudigd in ons land. Welke autofabrikanten zijn er allemaal? En wat zijn de populairste?
Grote namen
Wellicht ben je al bekend met een paar van de grootste Chinese automerken. Zo heb je BYD (Build Your Dreams), dat al meerdere EV’s op de Europese markt heeft geïntroduceerd. Daarnaast bestaat ook premiummerk Zeekr van autogigant Geely (waar onder andere ook Volvo en Polestar deel van uitmaken). Of anders Lynk & Co, een merk met elektrische auto’s dat vaak terug te zien is op de Nederlandse snelwegen. Als we dan weer terug in de tijd kijken, dan is duidelijk dat NIO als één van de eersten naar Europa kwam, met een focus op het luxe segment. Een ander merk dat zich richt op het topsegment is Hongqi, dat terug in China vooral veel staatslimousine’s maakt. In Europa moeten we het voorlopig doen met de Hongqi E-HS9, een giga SUV. Vergelijkbaar is autofabrikant XPENG, dat zich ook bezig houdt met dure, elektrische auto’s. Denk aan de XPENG P5 en P7, of de kleinere G3. Verder is het altijd de vraag wat een Chinees automerk “Chinees” maakt. Zo is MG, dat ooit als Brits merk begon, al bijna twee decennia overgenomen door Chinese eigenaren en noemen steeds meer mensen Volvo zelf door-en-door-Chinees.
Nieuwe merken
Toch zijn er ook veel nieuwe Chinese merken in aantocht. Zo hebben Nio, XPENG en BYD allerlei nieuwe plannen en komt MG met nieuwe elektrische modellen. Een van de grootste autofabrikanten van China, Chery, brengt dit voorjaar maar liefst drie nieuwe automerken op de markt in Nederland. Sterker nog, zelfs het hoofdkantoor komt hier te staan. De nieuwe merken zijn Omoda, Jaecoo en Exlantix. Het allereerste model komt in april tevoorschijn: de Omoda E5, een soort SUV. Deze auto komt met een “intelligente cabine”, wat inhoudt dat het om veel meer dan een comfortauto gaat, maar entertainment, communicatie, en andere technologische snufjes ook een grote rol zullen spelen.
AI
Laat dat een voorbeeld zijn van de innovatie die we van veel van de nieuwe Chinese automerken kunnen verwachten. Door middel van veel kunstmatige intelligentie (AI) zullen de auto’s letten op zaken als rijgedrag- en voorkeur en gezichtsherkenning bijvoorbeeld. Met andere woorden: de jonge merken hebben grote plannen!
Jongere doelgroep
Opmerkelijk is dat deze jonge automerken ook mikken op een jonger publiek: zo richten Omoda en Jaecoo zich op de generaties die tussen 1995 en 2005 zijn geboren. En die doelgroep is zelfs nog specifieker. Vergelijk de twee, en het valt op dat Omoda zich focust op mensen die duurzaamheid en een kostenbewust leven hoog hebben staan, terwijl Jaecoo’s doelgroep de jonge stads-elite is, die aan het begin staan van een succesvolle carrière.
We kunnen er in Nederland kortom niet meer omheen: we zullen steeds meer Chinese auto’s op de weg zien. Van nieuwe modellen van oude giganten tot jonge merken met experimentele innovaties: we zijn benieuwd.
Foto header via website Xpeng.