Zo bereid je je het beste voor op het lopen van een marathon 

by Jill Buitenhuis

Een doel voor veel hardlopers of mensen die houden van een uitdaging: het rennen van een (halve) marathon. Een doel dat je niet van de een op andere dag behaalt. Het vergt flink wat van je vergt en vraagt om behoorlijk wat discipline en doorzettingsvermogen. We zochten voor je uit wat je nodig hebt voor een optimale voorbereiding. Om straks je doel te behalen en lachend over de finishlijn te rennen! Zo bereid je je het beste voor op het lopen van een marathon.

Een goed doordacht trainingsplan

Het is erg belangrijk om je lichaam lang genoeg de tijd te geven om zich voor te bereiden op het lopen van een marathon. Je wil tijdens het trainen natuurlijk niet geblesseerd raken. Verspreid je trainingen goed en begin vooral rustig. Het beste is om te werken met een schema, zodat je je groei kunt volgen en niet te hard van stapel loopt. Er zijn verschillende apps die hardloopschema’s aanbieden, zoals Strava en Nike Run Club. De laatste is gratis en is een fijne app om mee te beginnen.

Goede uitrusting

Investeer in goede hardloopschoenen en kleding die fijn zit, zodat je je focus kunt houden op het rennen en geen onnodige pijn of irritaties tijdens het lopen krijgt. Zorg er ook voor dat je een goede hoes hebt waar je telefoon in kan tijdens het rennen en je oortjes hebt die blijven zitten. Deze hoes heeft zelfs een extra vakje voor je pasjes en huissleutel, ideaal!

Voeding

Je lichaam heeft nogal wat brandstof nodig om zich voor te kunnen bereiden op het lopen van een marathon en heeft dus meer koolhydraten nodig dan normaal. Daarom is het belangrijk om voor de wedstrijd koolhydraten te stapelen. Wat dat inhoudt? Zorg dat je ten minste drie dagen voor de wedstrijd begint met een extra inname van volle granen, brood, ontbijtgranen, bagels en fruit. Je lichaam heeft deze extra brandstoffen echt nodig om goed te kunnen presteren op de dag zelf.

Lees ook:  Een vliegende start: 3 tips voor (beginnende) wielrenners

Mindset

Je lichaam kan altijd meer aan dan je denkt, het grootste deel speelt zich af in je gedachten. Tijdens een uitdaging als het rennen van een marathon kun je natuurlijk te maken krijgen met veel belemmerende gedachtes waar je doorheen moet. Daarom is het belangrijk om niet alleen je lichaam, maar ook je gedachten te trainen. Hoe je dit doet? Door eerst te ontdekken wat jouw belemmerende gedachten zijn. En daar vervolgens controle over te krijgen door voor jezelf te ontdekken wat jij daarvoor nodig hebt. Dit is per persoon verschillend, dus het is belangrijk dat je ook daar de tijd voor neemt en uitprobeert wat past. Heb je bijvoorbeeld pijn aan je benen tijdens het rennen of staan je longen in brand? In plaats van de gedachten ‘ik heb pijn’ te koppelen aan de pijn, kun je trainen om je gedachten te verschuiven naar: ‘dit is mijn lichaam die heel hard aan het werk is.’. Hierdoor accepteer je de pijn en koppelt er een positieve gedachte aan. Ook kun je tijdens het hardlopen je focuspunt verleggen naar de omgeving waardoor je ook meer uit je gedachten stapt. Of bedenk je voor jezelf mantra’s die jou door de mentale strijd heen helpen. Oefen hiermee en onthoud vooral dat zelfs de allerbeste marathonlopers zich hier ook doorheen moesten vechten.

Foto header via iStock, credits: ZamoraA

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy