Review: DS 9 E-TENSE: een plug-in hybrid met eigenzinnige klasse

by Petrick de Koning

Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk, maar toch heb ik bij elk model van DS Automobiles visioenen van de oer-DS uit de jaren ’50 van de vorige eeuw. Dit blijft onbewust mijn benchmark voor de Franse auto. Hoe tof is het dan dat de nieuwe DS 9 E-TENSE op heel veel aspecten van mijn persoonlijke DS-lijst een ‘check’ krijgt. Comfort staat natuurlijk helemaal bovenaan. En dat zit wel goed: het is een feest om in deze limousine te rijden (lees: zoeven).

100% klasse en elegantie

Nu auto’s alleen maar groter en hoger worden, is de DS 9 een verademing. Met bijna 5 meter lengte is het bepaald geen kleintje, maar een sedan oogt gewoon subtieler en stijlvoller. En deze limousine ademt 100% klasse en elegantie uit. Je ziet aan alles dat over elk detail is nagedacht. Soepelere lijnen ga je niet vinden en de grill – met het bekende diamantpatroon dat je overal terug ziet – lacht je tegemoet. De chromen strip over het midden van de motorkap geeft een stoere look, terwijl de naar buitenkomende grepen, juist helemaal van nu zijn. Zelfs na een week toeren, blijf je details ontdekken. Bijvoorbeeld de subtiele richtingaanwijzers bovenin de daklijst, een regelrechte knipoog naar de klassieke DS.

Exterior Exterior

Luxe uitstraling

Tja, en dan het interieur. Je stapt echt een bijzondere wereld binnen. De cockpit, inclusief dashboard en deuren, is volledig uitgerust in leer met chique stiksels. Dat klinkt misschien wat klassiek, maar zo oogt het zeker niet. De luxe uitstraling wordt onderstreept door de comfortabele fauteuils waar je in heerlijk wegzakt. De massagestand maakt deze ervaring compleet. Extra aandacht vraagt de luxe klok die openklapt als je start. Nodig is het natuurlijk niet, maar wel  sfeer verhogend. Ik twijfel overigens waar je beter zit, voor- of achterin. Want op de achterbank heb je – ook als je 1.90m bent – alle ruimte en comfort.

Lees ook:  Wat zijn de voordelen van een auto leasen?

Interior

Hypermoderne schermen

Als je trouwens denkt dat je in het decor van een klassieke Engelse herenclub zit, heb je het goed mis. Daarvoor kijk je alleen maar naar de schermen. Deze zijn hypermodern en geven je alle informatie die je nodig hebt om prettig en veilig te rijden. Fijn ook dat er in het digitale geweld ook gewoon knoppen zijn, die je eenvoudig bedient. Je hoeft niet alles met het touchscreen te doen. Verder heeft de DS natuurlijk alle rijhulpsystemen die je mag verwachten van een luxe bolide.

Review: DS 9 E-TENSE: een plug-in hybrid met eigenzinnige klasse

Slimme vering

Dan komen we natuurlijk bij de kern: hoe rijdt dit topmodel? Hij is uitgerust met 4 rijmodi, waarvan er niet voor niets ‘Comfort’ heet. Die beviel mij het best. Door de combi van een elektromotor en een benzinemotor profiteer je van beide werelden. Met de soepele automatische bak (en elektrische ondersteuning) ben je lekker snel weg en heb je toch voldoende power om even lekker gas te geven. De Comfort-stand perfectioneert de rijervaring tot in de puntjes. De Slimme DS Active Scan Suspension die je dan activeert, anticipeert automatisch op oneffenheden in het wegdek. Je krijgt dan toch weer even dat echte ‘vliegende’ gevoel van de oude DS… Comfort: 100 punten!

De vanafprijs van de DS 9 E-TENSE is 57.988 euro (ex btw)

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy