Verkoop je producten of ben je van plan om hiermee te starten? Het is mooi om een eigen winkel te openen, waar je klanten terechtkunnen – wat je aanbod ook is. Pak de opening van een eigen winkel natuurlijk wel goed aan, met dit stappenplan.
Locatie
Locatie, locatie, locatie: daar draait het allemaal om. Je wilt op een mooie plek zitten, waar veel mensen voorbijkomen. Open de winkel daarom idealiter in een grote stad, zoals de hoofdstad van ons land. Bekijk het aanbod voor een winkel te huur Amsterdam, hartje centrum of net iets daarbuiten. Bedenk natuurlijk goed waar het winkelpand aan moet voldoen. Hoe groot wil je dat het is? Hoe ziet de ideale indeling eruit? Probeer de winkel al helemaal voor je te zien. Als je een locatie bezoekt, is dat makkelijker om in te schatten. Bij Rappange makelaardij is er een bedrijfsaanbod voor ieder type ondernemer of branche. Zie jij jezelf al staan in een prachtig pand?
Aanbod
Denk goed na over het aanbod dat je aanbiedt aan de klanten. In een fysieke winkel kun je bepaalde elementen immers goed uitlichten. Richt een mooie etalage in en stel vast wat je binnenkomende klanten als eerste laat zien. Verkoop je zowel offline als online? Dan kun je ervoor kiezen om niet het complete aanbod in de winkel uit te stallen, maar enkel een selectie. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat de winkel heel vol staat, of dat het aanbod onoverzichtelijk is. Je kunt steeds wisselen tussen de producten die je een plekje geeft in de winkel.
Styling
De styling doet veel voor de algehele uitstraling van de winkel! Zet dus niet alleen je producten neer, maar kleed het geheel ook fraai aan. Plaats bijvoorbeeld stijlvolle kasten en rekken in het pand, om alles op kwijt te kunnen. Maak bordjes met productinformatie, om bij de producten te plaatsen. Je kunt ook werken met bepaalde reclameborden of andere marketingitems om producten onder de aandacht te brengen. Trek daarbij zo snel mogelijk de aandacht van voorbijgangers op straat: dit vergroot immers de kans dat ze de winkel binnenstappen om rond te kijken – en hopelijk iets te kopen.
Extra’s
Het is vandaag de dag gebruikelijk om iets extra’s aan te bieden in een winkel. De online markt is immers groot: hoe overtuig je mensen om juist toch naar de fysieke winkel te komen? Zet bijvoorbeeld een comfortabele bank neer in het pand, zodat men even kan uitrusten of een praatje kan maken. Bied koffie, thee of water aan. Het is een klein gebaar, maar het kan er wel voor zorgen dat klanten weer bij je terugkomen. Sta iedereen natuurlijk ook vriendelijk te woord en neem de tijd voor je klanten. Zorg dat je het antwoord op vragen hebt en geef indien gevraagd advies. Zo kan het zijn dat je kleding verkoopt: kijk goed mee met de klant hoe iets staat, en wat eventueel een alternatief kan zijn als de outfit nog niet naar wens is. Daar help je de klant echt mee! En dat is waar het om draait.
Online verkoop
Hoewel je met een fysieke winkel de nadruk op de fysieke verkoop legt, is het toch ook interessant om naar (ondersteunende) online verkoop te kijken. Het is vandaag de dag immers niet meer zo dat iedereen de winkelstraat in gaat om iets nieuws te kopen. Ook online wordt er volop geshopt. Zorg daarom dat je deze doelgroep ook bereikt. Vaak kan het prima naast elkaar bestaan: een fysieke en een online winkel. Zorg wel dat je met de juiste software en tools werkt, bijvoorbeeld om de voorraden netjes bij te houden.
Maak van je droom werkelijkheid en open die winkel! Als je het slim aanpakt, is de kans op succes groot. We hopen dat de bovenstaande tips je helpen.
Foto header via iStock, credits: Rattankun Thongbun