Met deze tips slaap je in 2024 wél goed

by Emma

We weten allemaal hoe belangrijk een goede nachtrust is voor onze gezondheid en welzijn. Maar met een hectische levensstijl lijkt het soms onmogelijk om die broodnodige slaap te krijgen. Geen zorgen! Hier zijn zes tips waarmee je in 2024 wél goed kunt slapen zodat je ‘s ochtends als een zonnetje wakker wordt.

Een bedtijd routine kost tijd – neem die ook

Voordat je überhaupt begint met slapen, heb je minimaal een uur de tijd nodig om tot rust te komen. Want wie gaat liggen met stress in het lichaam en een hoofd vol gedachten aan werk, komt alles behalve lekker in slaap. Zet dus die smartphones, tablets, laptops en tv’s uit en geef je brein een kans om te ontspannen zonder de blauwe schermverlichting, dat de afgifte van melatonine (het stofje waarvan je moe wordt) beïnvloedt. Ook kan je alle andere dingen van fysieke en mentale inspanning beter links laten liggen. Ga in plaats daarvan een boek lezen, wat kletsen met je partner, of een douche of bad nemen.

Goed slapen doe je alleen in een slaapvriendelijke omgeving

Zorg ervoor dat je slaapkamer een oase van rust is. Investeer in een comfortabel matras en kussens! En een donzen dekbed doet wonderen. Kijk vooral goed naar wat voor jou de beste keuze is, en schakel desnoods donzen dekbed advies in, zodat je de juiste maat, warmteklasse, en kwaliteit voor jouw benodigde slaaprust vindt. Verder is het belangrijk om de kamer koel en donker te houden en storende geluiden te vermijden. Overweeg ook het gebruik van aromatherapie met kalmerende geuren zoals lavendel om je zintuigen te ontprikkelen en tot rust te brengen.

Lees ook:  New Balance op maat

Een goede nacht ontstaat door routine

Ons lichaam houdt van routine, en je interne klok is geen uitzondering. Probeer elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan, zelfs in het weekend. Dit helpt je lichaam om een natuurlijk slaapritme te ontwikkelen, waardoor je gemakkelijker in slaap valt en frisser wakker wordt. Je traint namelijk je hersenen om vanzelf signalen van moeheid op te pikken.

Wees genadeloos met je snooze-knop

Bouwend op de vorige tip: die snooze-knop lijkt misschien je beste vriend ’s ochtends, maar het kan je slaap eigenlijk flink verstoren. Probeer de verleiding te weerstaan en sta meteen op wanneer je wekker gaat. Dit helpt je lichaam een consistent slaap-waakritme te behouden.

Van cafeïne tot alcohol: afblijven!

Een kopje koffie of een zoete lekkernij kan overdag een oppepper zijn, maar ’s avonds kunnen ze je slaap en rust verhinderen. Probeer cafeïne en suikerhoudende snacks minstens vier uur voor het slapengaan te vermijden. Kies in plaats daarvan voor ontspannende kruidenthee of warme melk om jezelf in slaap te wiegen. Hoe lekker dat koffietje na de maaltijd ook is, probeer eens zonder. Hetzelfde geld voor alcohol en nicotine. Met alcohol val je misschien makkelijk in slaap, maar de kwaliteit ervan gaat enorm achteruit. En dat moet je niet willen.

Wat als je overdag moe bent en ’s nachts wakker?

Heerlijk toch, zo’n dutje overdag? Het beste is om er toch maar niet aan toe te geven. Ze kunnen het inslapen namelijk stukken moeilijker maken en de slaap ’s nachts weer verhinderen. Zodra je merkt dat je slaperig wordt, kan je beter even naar buiten gaan om een luchtje te scheppen en wat te bewegen. En zodra je ’s nachts wakker bent. Als je écht niet meer in slaap komt, is het beter voor je lichaam om een half uurtje uit bed te stappen dan uren te blijven woelen. Ga naar een andere kamer, lees een boek totdat je moe wordt, of luister naar wat muziek. Daarna kan je het weer proberen.

Lees ook:  Road to Marathon: in 3 maanden jezelf klaarstomen voor de kwart marathon

Foto header via iStock, credits: klenova

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy