LEMMO One E+Bike: de perfecte mix van een ‘gewone’ fiets en fraaie e-bike

by Petrick de Koning

Wie ooit een keer met een lege batterij van een e-bike langs een fietspad heeft gestaan, weet dat thuiskomen dan nog best pittig is. De keer dat het mij gebeurde onderweg van Amsterdam naar Bussum kwam ik moe en bezweet thuis. Dit ligt natuurlijk aan mijn eigen onoplettendheid, maar echt gelukkig werd ik er niet van. Het Duitse merk LEMMO tackelde dit probleem. Hun LEMMO One E+Bike is namelijk hybride. Met een draaiknop op de achteras switch je eenvoudig van elektrische ondersteuning naar pure spierkracht. Daar word ik wel heel nieuwsgierig van… Tijd voor een test.

Het design van de LEMMO One is op het eerste oog redelijk traditioneel. Toch geven de verschillende diktes en ronde vormen van de aluminium buizen de fiets wel een eigen smoel. Verder onderstrepen details als het ontbreken van lasnaden dat deze e-bike met zorg ontwikkeld en gebouwd is. Met mijn lengte van 1.90m heb ik de XL variant gereden. In tegenstelling tot andere e-bikes zijn de verhoudingen tussen het zadel en het stuur goed in te stellen. Hierdoor zit je niet overdreven naar voren. Iets dat ik bij andere e-bikes wel regelmatig heb ervaren. In de stad is dat prima, maar als je wat langer op pad gaat, krijg ik last van rug en polsen. De LEMMO voorkomt dit met een comfortabele fietshouding.

LEMMO One E+Bike: de perfecte mix van een ‘gewone’ fiets en fraaie e-bike

Bijna 100 km fietsplezier op 1 accu

Wat meteen opvalt aan dit model is de Smartpac. De batterij en controller zijn naadloos verwerkt in de voorkant van het frame. De unit bevat een 250W-accu die op papier een bereik van 100 kilometer biedt. Dit is afhankelijk van het weer en de modus waarin je rijdt (en of je de boost-knop veel gebruikt). In de praktijk haal je iets minder, maar nog steeds voldoende om flinke afstanden af te leggen. Fijn is ook dat je de accu in dik drie uur weer oplaadt. Verder is opladen eenvoudig omdat je de Smartpac makkelijk van het frame schuift en mee naar binnen neemt. Zonder de accu is de aluminium fiets maar 15 kg, waar je ‘m ook zonder al teveel tilwerk in de schuur of hal kunt zetten.

Lees ook:  RE:CYCLE, een coole stadsfiets van koffiecups

Accu

Logische bediening mét boost-knop

Je activeert de fiets met twee knoppen op je stuur. Als hij ‘op slot’ staat, moet je er niet tegenaan stoten, want dat gaat het alarm af. Zelf zou ik er toch een traditioneel slot bij kopen, voor zekerheid. De bediening is verder lekker basic, wat ik persoonlijk altijd een pluspunt vind. Vanzelfsprekend is er een app, maar met de knoppen kun je prima uit de voeten. De bediening is logisch. Vanaf je stuur schakel je snel tussen de drie rijstanden en naast een toeter is er ook een boost-knop als je op een viaduct extra hulp nodig hebt of lekker snel weg wilt scheuren bij het stoplicht. Je snelheid kun je verder regelen met de ‘klassieke’ fietsversnellingen. Die ook goed van pas komen als je zonder elektrische ondersteuning rijdt.

Bediening

In een handomdraai switchen

Als je accu leeg is of je ’s avonds naar de stad wilt, laat je de Smartpc thuis. Je transformeert je e-bike dan in een handomdraai naar een ‘gewone’ fiets. Om dit mogelijk maken, ontwikkelde LEMMO hun Dual Mode Hub. Dit is eigenlijk een knop waarmee je de motor loskoppelt zodat de naaf zonder weerstand draait. Een simpel principe dat wat mij betreft heel goed uitgevoerd is. Op dat moment ben je weer afhankelijk van je eigen kracht. En dan is het heel prettig dat het een lichte fiets is.

Best of both worlds

Toen ik de term ‘hybride’ fiets hoorde, wist ik niet zo goed wat dat betekende. Maar nu ik er een tijdje opgereden hebt, snap ik het helemaal. Best of both worlds is 100 procent van toepassing op de LEMMO One. Het concept is eigenlijk superlogisch, maar zoals met alles gaat het om de uitvoering. En heet LEMMO goed gedaan. Deze fiets is in beide varianten fraai, praktisch en comfortabel.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy