In business: je kantoor inrichten, dít heb je allemaal nodig!

by Redactie

Bij de inrichting van een kantoorruimte zijn er natuurlijk veel spullen nodig. Zie je door de bomen het bos niet meer? Dan heb je baat bij een handig overzicht, met de benodigdheden per categorie op een rijtje. Lees snel verder voor tips!

Opbergruimte

Zorg allereerst dat je een opgeruimd kantoor inricht. Daar heeft iedereen baat bij! Door dit als belangrijkste stap te zien, krijg je het ook daadwerkelijk voor elkaar. Plaats grote en kleine opbergers in de kantoorruimte. Grote kasten zijn bijvoorbeeld ideaal, zoals een archiefkast of documentenkast. Maar ook een gewone grote ladekast is een uitkomst. Plaats de kasten in de hoek van de kantoorruimte of juist direct naast de bureaus: het is maar net wat logisch is qua indeling. In kasten krijgen de grote items een plekje, of juist de items die maar af en toe in gebruik zijn. Zorg daarnaast voor kleine opbergers en organizers, voor de spullen die dagelijks in gebruik zijn op het bureau. Zo zijn stiften essentieel in een kantoorruimte, waar je handige bakjes voor kunt kopen om ze in op te bergen. Ditzelfde geldt voor pennen, markers en papier. Hoe minder er rondslingert op de bureaus, hoe prettiger dit is voor de uitstraling van de ruimte.

Bureaus en bureaustoelen

Een kantoor is natuurlijk niet compleet zonder bureaus en bureaustoelen. Kies voor kwalitatieve meubels, waar comfortabel aan kan worden gewerkt. Zo dienen de bureaus ruim genoeg te zijn voor de werkzaamheden. Er moet een monitor op passen, samen met een toetsenbord en muis. Ook moet er nog voldoende armruimte zijn om te leunen op de tafel. Zorg voor voldoende afstand tussen de rand van het bureau en de monitor: de armen moeten recht vooruit kunnen worden gestrekt, zonder daarbij de monitor aan te raken. Dit zorgt voor de juiste werkhouding. De bureaustoel speelt hier ook een rol in: kies voor ergonomische, verstelbare bureaustoelen in het kantoor. Zo kan de stoel precies worden ingesteld op de medewerker, wat van belang is voor de juiste zithouding. Ook zijn actieve meubels in trek, zoals een zit sta bureau of een fietsstoel: overweeg of dit een plek kan krijgen in jouw kantoorruimte, en of hier behoefte aan is vanuit de werknemers.

Lees ook:  Hoeveel kopjes gaan er dagelijks doorheen in het Coronatijdperk?

Diverse kantoorartikelen

Kleine kantoorartikelen zijn dagelijks in gebruik in de werkruimte. Printpapier is noodzakelijk om documenten op af te drukken. Zorg dat er voldoende papier aanwezig is. Denk voor het printen ook aan inkt en toner om het printapparaat te kunnen gebruiken. Met mappen en ordners krijgen geprinte documenten weer een mooi plekje in de kast. Naast het printen van documenten, is ook schrijven aan de dagelijkse orde. Daarom is het slim om verschillende notitieboekjes, sticky notes, planners en agenda’s paraat te hebben, samen met de bijbehorende stiften, pennen, potloden en gummen.

Apparatuur

Moderne apparatuur hoort ook thuis op het kantoor. Laptops, computers, printers, monitors, toetsenborden, muizen en koptelefoons: je kunt aan verschillende onderdelen denken. Kies voor de juiste apparaten. Dit kan afhangen van de medewerker. Zo heeft een IT-medewerker vaak een krachtigere computer nodig dan een product owner. Je kunt hier ook naar vragen in het team: welke wens is er wat betreft de apparatuur? Uiteraard is er ook een goede internetverbinding nodig, evenals netwerkapparatuur.

Decoratie

Denk tot slot aan de decoratie in de kantoorruimte. Je hebt immers baat bij de praktische items die we hierboven benoemen, maar echt sfeervol is de ruimte momenteel nog niet. Zorg voor gezelligheid met kunst en planten: hier is in ieder kantoor nog wel een plekje voor te vinden. Verlichting is ook belangrijk in de ruimte, waar je een lichtplan voor kunt maken op basis van de indeling van de bureaus. De aankleding kan tevens een praktisch karakter hebben. Zo zijn er prullenbakken nodig in de ruimte, waarmee idealiter direct afval kan worden gescheiden. Hang een klok aan de muur en plaats een whiteboard in de ruimte, die van pas komt bij een overleg of vergadering.

Lees ook:  Time management voor laatkomers

De bovenstaande tips helpen je op weg om een compleet kantoor in te richten. Maak de ruimte functioneel, comfortabel en sfeervol: dit is bevorderlijk voor de concentratie tijdens de werkdag.

Foto header via iStock, credits: brizmaker

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy