De papieren van de Ford Kuga PHEV zijn zonder meer goed. Zo was het de best verkochte PHEV in Europa in 2021 en 2022. Dat is natuurlijk een ronkende binnenkomer. Tegelijkertijd is het wel ‘gewoon’ een SUV, een segment dat inmiddels heel veel smaken kent. Tijd om dit populaire model zelf te ontdekken. En dat deed ik met de Kuga PHEV in ST-Line X.
Op het eerste oog is de Kuga een grote wagen. De sportieve, afgeronde lijnen zorgen ervoor dat hij lekker ruim oogt, maar zeker niet te robuust of lomp overkomt. Het lijnenspel is heel verzorgd met hier en daar een stoere knipoog, bijvoorbeeld met de dubbele uitlaat. Het design is redelijk ingetogen en toch helemaal in balans. Hij heeft niet de ‘on steroids look’ van sommige andere SUV’s. Hierdoor kun je er zowel op je werk als bij de voetbalclub mee aankomen.
Lekker ruim
Door het uiterlijk is het bijna logisch dat je in de Kuga zeeën van ruimte hebt. Dat begint achter met de ruime kofferbak die in combinatie met de verplaatsbare achterbank flexibel in te delen is. In de standaardindeling heb je dik 400 liter opbergruimte. En als je de bank naar voren schuift, win je zo’n 170 liter extra. De laadvloer is redelijk laag en als je je handen vol hebt, is een voetbeweging genoeg om de klep te openen.
De achterbank is dus flexibel te verplaatsen zodat er genoeg plek is voor grote en kleine mensen met veel of nog meer bagage. Je kunt in elke gezinssamenstelling op pad. Ik zit achterin (achter een bestuurder van ca 1.90m) ronduit riant zonder beperkingen voor hoofd of benen.
Ogen op de weg
Achter het stuur zit je als een vorst. Niet alleen omdat de stoelen perfect op maat in te stellen zijn. Je hebt letterlijk alles binnen handbereik. Het digitale dashboard biedt de informatie die je nodig hebt. En dat geldt ook voor het compacte touchscreen rechts van het stevige stuur. De rij gewone knoppen onder het scherm bedien je heel intuïtief. Zo is de kans dat je afgeleid raakt minimaal. Extra pluspunt vind ik de HUD. Het is fijn dat je basale informatie ziet als je je ogen op de weg gericht hebt.
Aan rijhulpsystemen ontbreekt het niet. Met Adaptive Cruise Control, Blind Spot Information System, slimme LED-koplampen en Active Park Assist is rijden een makkie. Fijn is wel dat je zelf ‘in control’ blijft en bijvoorbeeld de lane assist met een simpel schuifje op je richtingaanwijzer uitzet. Zeker in de binnenstad zijn de vele lijnen soms verwarrend voor het systeem.
Comfortabele wegligging
Maar nu de hamvraag: hoe rijdt de Kuga PHEV? Het antwoord is eenvoudig: supercomfortabel. Dit slagschip heeft een perfecte wegligging en stuurt heel soepel. In combinatie met de krachtige aandrijving van de 2.5 liter 4-cilinder en de 14.4 kWh elektromotor heb je genoeg stille kracht om comfortabel en zelfs een beetje sportief te rijden. Ook met je gehele gezin of voetbalteam aan boord schakelt de auto lekker door. Het enige wat jij hoeft te doen is de automaatknop in de D zetten en gas geven.
Al deze power wordt geleverd door een slimme combinatie van een verbrandings- en een elektromotor. Korte stukjes (in de praktijk ca 40 km) rijd je dus elektrisch. Dat kun je zelf regelen of je kunt het de auto laten doen. Het fijne is dat je altijd terug kunt vallen op de andere motor, die lekker zuinig is. Uit onderzoek blijkt dat Ford-rijders snel wennen aan hybride rijden. Zo laadt 71 procent van deze groep zijn Kuga dagelijks op. Dat scheelt geld en CO2-uitstoot, win/win dus.
Conclusie
Het is eigenlijk heel eenvoudig: de Ford Kuga PHEV is een ruime (gezins)auto waarmee je op een prettige manier de weg op kunt. Je past ‘m zo aan aan je gezelschap of bagage. En of je nu alleen rijdt of volgeladen bent, het rijgedrag voldoet helemaal aan je verwachtingen. Een mooie bonus is de Ford Pass app waarmee je precies ziet wanneer je batterij vol is, zodat je de auto alvast kunt voorverwarmen. Hoe fijn is dat?