Kia Niro EV: een riante crossover waarmee je super comfortabel op stroom rijdt

by Petrick de Koning

Mijn kennismaking met Kia was lang geleden bij een autoverhuurbedrijf. De Pride was de eerste Koreaanse auto in hun vloot. Eerlijk gezegd was ik niet onder indruk van dit model. Dat het merk inmiddels wel het bestverkochte automerk in Nederland is, had ik toen niet gedacht. Dat veranderde direct toen ik recent de Kia Niro EV testte, want nu is dat eigenlijk heel logisch.

Als je naar het aantal laadpalen op straat kijkt, groeit EV hard. En gelukkig maar. Ook Kia neemt dit segment serieus. De nieuwste generatie Niro EV onderstreept dat ze dat goed doen. Het uiterlijk is op het eerste oog misschien niet heel bijzonder. Maar als je een rondje loopt, zie je toch verrassende, bijna futuristisch details. De neus heeft zelfs een vriendelijke uitstraling met een dubbele grill en slim gepositioneerde lampen. Het lijnenspel naar de achterkant ziet er vloeiend uit, waardoor deze crossover ruim en stoer is, zonder echt lomp te zijn.

Kia Niro EV: een riante crossover waarmee je supercomfortabel op stroom rijdt

Ruimtelijk design

Het grote voordeel van het design is dat je voor en achter alle ruimte hebt. Met mijn 1.90 m zit ik op elke plek heel comfortabel. Daarbij helpen de eenvoudig instelbare stoelen natuurlijk ook (met stoelverwarming en koeling). Achterin is voldoende plaats voor hoofd en benen. Je hoeft je als passagiers trouwens ook niet te vervelen met de USB-C poorten in de zijkant van de voorstoelen. Nog verder naar achter is er een ruime kofferbak waarin je veel bagage kwijt kan zonder dat je te hoog hoeft te tillen. Omdat er geen hoedenplank is, maar een flexibele stoffen ‘plank’ kun je blijven stapelen.

Lees ook:  Fiets lente klaar maken: in een paar stappen klaar voor je fietsrit

Interieur Interieur

Alles in je blikveld

Achter het stuur zit je in een digitale cockpit met twee fikse schermen. Een in het dashboard en een in het midden. De informatie die je ziet, is heel functioneel en makkelijk te wijzigen. En als je even geen tijd hebt om te swipen, is er een digitale balk met ‘knoppen’ die je supermakkelijk bedient. Koppelen met Apple Carplay gaat soepel, waardoor je toegang hebt tot je eigen navigatie of playlists. Al met al heb je veel informatie en opties in je blikveld, toch leidt dit niet echt af omdat alles op een logische en herkenbare zit. Bovendien kun je er ook gewoon voor kiezen recht vooruit te kijken naar de basale info die de HUD projecteert.

Vriendelijke correcties

Voor gemak en veiligheid is de auto uitgerust met een trits aan rijhulpsystemen. In eerste instantie is dat wel even wennen omdat de systemen in de default-stand best streng zijn. De rijbaanassistentie is in aanvang redelijk strak afgesteld. Die kan je natuurlijk uitzetten, maar je kan ‘m ook iets minder streng zetten, zodat hij wat vriendelijker corrigeert. Die systemen zijn natuurlijk niet alleen maar lastig. Een adaptive cruise control en een dodehoekmelding geven je een superveilig  gevoel. Je kan trouwens ook kiezen voor one pedal drive, wat best relaxed is.

Soepele wegligging

Dan het belangrijkste natuurlijk: hoe rijdt de Niro EV? Comfortabel is de beste omschrijving. Elektrisch rijden is in het algemeen vloeiend en op dat vlak voldoet de Niro EV volledig aan de verwachtingen. Hij rijdt heel soepel en heeft een prettige wegligging, ook in de bochten. De automatische versnellingen zorgen dat je rustig wegrijdt en als het nodig is heeft hij genoeg power om door te accelereren.

Lees ook:  Onderweg naar een veranderende wereld met de elektrische KIA EV6

Band

‘Head first’ laden

De 204 pk kun je naar eigen inzicht inzetten met drie rij-opties. Dit vermogen wordt ondersteunt met een 64,8 kWH batterij die lekker efficiënt is. Als je niet te gek doet, kun je er zeker 400 km mee rijden zonder te laden. Vergeet hierbij niet zelf regeneratief te rijden met de paddles aan het stuur. Kia heeft er voor gekozen dat je laadt in de grill aan de voorkant, waardoor je wel ‘head first’ het laadvak in moet. En als je het niet teveel gedoe vindt, haal je de kabel uit de ‘frunk’ onder de motorkap. Hier zit een verborgen opslagplek. Het zijn wat mij betreft dit soort details die maken dat de Kia Niro EV een riante auto is die je comfortabel en elektrische brengt waar je wilt zijn.

De Kia Niro EV is er vanaf 39.995 euro.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy